Frankrike 2013

13/4 Efter att ha packat hela dagen avreste vi framåt sena eftermiddagen. Då vi kom iväg sent åkte vi inte så långt utan stannade på rastplatsen i Herrbeta. Bra sak att man kan få ström där.
14/4 Vi hade ingen brådska då vi tänkte köpa gasol i Malmö på måndag så vi stannade i Jönköping på eftermiddagen och handlade lite förnödenheter på A6. Sedan for vi vidare och tog nattkvarter i Örkelljunga. Inga husvagnar på ställplatsen, bara husbilar.
15/4 Vid sista avfarten före bron och bara ett par kilometer från motorvägen hittade vi det utmärkta gasolpåfyllningsstället, Gasol Malmö LPG AB, och för 240 kr fyllde vi ca 10 kg gasol och nu med 2 fulla 10 kilosflaskor var vi rustade för 5 veckor ute i Europa. Förmodligen kommer vi bara att använda mindre än hälften. På campingar använder vi ingen gas då vi lagar mat på induktionshällen. Vi åkte vidare över bron och framåt kvällen tog vi som vanligt in på Camping Lübeck-Schönböcken.  En liten runda på Citti hann vi med innan de stängde. Kyligt väder
16/4 Margareta nötte gatorna i centrum och jag tvättade bilen och for sedan till campingen och pysslade en del. När jag hämtat Margareta  på stan for vi till Plaza. Jag tankade där för 60 cent lägre pris än efter motorvägen.
17/4 Vidare söderut. Någon mil före Bremen stannade vid en mycket välordnad T&R, Grundbergsee. Utmärkt övernattningsställe med gott om plats. Men övernattning var ej aktuellt då utan det blev senare framemot kvällen någon mil söder om Köln, där vi hittade en skaplig plats bland långtradarna. 26 grader varmt, tröjan åker av, men skulle snart åka på igen. Vi hade fin utsikt över ett grönområde där vi satt och fikade tills en långtradare kom och ställde sig på tvären mitt framför oss. Men vi kom i samspråk med den trevlige chaffisen, som var från Luxemburg och det var ändå snart dags att krypa till kojs.  Allt grönare ju längre söderut vi kommer.
18/4 Frankrike via Luxemburg, Vid infarten till betalmotorvägrn stannade vi och lunchade på en välordnad rastplats. Lugn trafik på betalvägen, stor skillnad mot i Tyskland. Ju längre söderut vi kommer så märks det att våren har kommit längre. Det fanns mycket gullvivor på vägrenarna. På eftermiddagen tog vi in på  Camping du Chateau i Montigny-le Roy ca 10 mil söder om Nancy. Campingen ligger helt nära motorvägen så den är en lämplig övernattningsplats på vägen söderut. Lite sol men kyligt och blåsigt. Var tog den sköna sommarvärmen från igår vägen?
19/4 Vi åkte motorvägen A31 vidare söderut och körde av vid Charlone sur Saone avfart 26 och vidare på N80-N70-N79 till Digoin där vi tog in på Camping  Chevrette. Vägen från A31 var ganska bra. Tidvis dubbelfiligt och inte så många samhällen att köra igenom som jag befarat, men trafiken var tät, många långtradare. Motorvägsavgifterna hittills har varit ungefär 30 euro på knappa 30 mil, lite drygt 1 euro per mil således. Skapligt väder men blåsigt.
20/4 Regn och kyla gjorde att vi stannade kvar en natt till på campingen. De hade gratis och väl fungerande WiFi så vi ägnade dagen åt surfning och planering av den fortsatta resan.
21/4 Avresa vid 09.30. Fortfarande grått och kallt men inget regn. Vi följde N79 ut till motorvägen A 71. Ner till Clermont-Ferrand var det ca 7 mil och ca 80 kr i avgift. Sedan tar A75 vid och den är gratis hela vägen till kusten, undantagandes broavgiften på Millaubron. Dagens etapp gick till Millau där vi tog in på Camping Les Erables och fick en fin plats vid floden Le Tarn. Campingen var ren och välordnad men inget papper på toa, det fick man ha med sig. Franska toaletter saknar också, efter vad vi sett hittills, toasits.
22/4 Äntligen sol, men fortfarande kyliga nordvindar. Vi stannade kvar på Les Erables för att utforska omgivningarna runt Millau. På fm åkte vi och tittade på Millaubron underifrån. Där fanns en utställning om bron med tillhörande souvenirshop. Bron är mycket pampig och den är världens högsta vägbro, högre än Eiffeltornet, 347 meter. Eftersom vi körde av till Millau före bron skulle vi inte komma att köra över den på vår fortsatt färd så vi bestämde att köra över bron ändå. Pampiga vyer både före och på bron, det var verkligen värt de 7 euro som avgiften var. På eftermiddagen åkte vi ner till centrum och Margareta ägnade sig åt shopping och jag nötte en soffa. Kaffe i solen när vi kom tillbaka till campingen.
23/4 Kopplade på vagnen och åkte vidare mot Beziers och Camping Blue Bayou i Valras Plauge. Campingen var väl inte den vackraste man sett, Margareta var ganska missnöjd och tyckte att vi hamnade på en bakgård, men platsen vi fick hade egen dusch och toa och WiFi fungerade bra. Det blir ju lite ödsligt på campingarna så här års och mycket är inte iordningställt. Soligt och varmt så vi satt i solen en stund på eftermiddagen och framåt kvällen for vi ner till Valras Plauge och tittade på båtar och beundrade Medelhavet. Sedan åkte vi och handlade innan vi for tillbaka till campingen.
24/4 Soligt och varmt. Frukost i solen. Efter frukost åkte vi till medeltidsstaden Carcassonne. Vi åkte på småvägar dit och stannade och fikade på en vacker plats efter Canal du Midi. Carcassonne är en av de bäst bevarade medeltidsstäderna i Europa och är ett imponerande byggnadsverk. När vi åkte därifrån stannade vi på en McDonalds restaurang för att  äta en hamburgare och framförallt utnyttja deras WiFi. När vi sitter och äter och samtidigt surfar kommer det fram ett par prydliga gossar i kanske 13-årsåldern säger något på franska och visar fram ett papper med något som föreföll vara en protestlista. När vi sade "no comprende" försvann de och med dem Margaretas mobiltelefon. Det tog högst en minut innan hon såg att den var borta men ynglingarna var naturligtvis puts väck. Vi for till en polisstation för att anmäla stölden. Vi fick vänta i nästan 2 timmar innan vi fick komma in till en utredare som inte kunde engelska och tyckte att om man åkte till Frankrike borde man kunna franska, för övrigt tyckte han nog att alla borde prata franska. Två damer som väntade på sin tur fick agera tolk så så småningom fick vi en försvarlig hög med papper att ta med hem till försäkringsbolaget. Lite molokna for vi sedan hem till campingen.
25/4 Mulet men varmt. Vi bestämde att göra en utflykt till Agde och Sete, två turistorter efter kusten. Agde visade sig vara en vacker stad och Canal du Midi  når havet där vilket ger en marin atmosfär, och det gillar vi. Staden verkade också vara burgnare än de orter vi hittills sett. I varje fall passerade vi förbi områden med relativt nybyggda och pampiga villor. Vägen till Sete skulle enligt kartan vara vacker och löpa alldeles efter vattnet, men pyttsan inte såg vi något vatten bara hög buskvegetation. Vi tyckte att Sete såg trist ut så vi åkte tillbaka till Agde och besökte ett köpcentrum där vi tankade diesel för1,29 euro. Det finns vid köpcentramackar som heter 24/24 oftast obemannade där soppan är mycket billigare än de 1,49 som normalpriset verkar vara annars. Varför åker inte alla och tankar på 24/24? Två kronor litern i skillnad!
26/4 Margareta såg på nätet att det var en blomstermarknad i Beziers, som är den närmaste större staden. Beziers såg ut att ha sett bättre tider, pampiga men slitna byggnader och smala gator. Efter en hel del kringelkrokar hittade vi marknaden och dessutom en parkeringsplats. Senare fördrev vi några timmar på ett stort köpcentrum. Kyligt och lite lätt regn ibland under dagen och senare på kvällen kom det regn som varade hela natten.
27/4 Regn blåst och 10 grader, är vi verkligen i sydfrankrike? Vi stannade vid campingen större delen av dagen, surfade och läste. På em tog vi dock en tur till ett köpcentrum för lite proviantering och sedan körde vi ned till Vendres Port och såg att där fanns många fritidsbåtar och en del riktigt fina.
28/4 Efter frukost packade vi ihop och for vidare och nu mot Avignon. Uppehåll till att börja med men så småningom kom det lite duggregn. Vi har inte fått något kreditkort att funka vid motorvägsavfarten utan varit tvungen att betala med kontanter vilket är krångligare. Varför det inte funkar vet vi ej. Senare betalade jag med ett annat kreditkort och det fungerade bra. Av detta lär man två saker. Ha alltid med minst 2 kreditkort på resan och ha en backup med kontanter, Cash is King. Jag har alltid 100 euro liggande i bilen för att kunna betala soppan om inte kortet fungerar. Vid 12-tiden kom vi fram till Camping Bagatelle, vilken ligger på en ö i Rhone och bara en 10 minuters promenad över till  gamla stan med påvepalatset. Campingen var ganska mörk med mycket stora träd och regnat mycket hade det tydligen gjort för det var väldigt lerigt och blött på platsen. Efter lunch for vi ut och tittade på staden. Påven höll till här på 1300-talet, tvingad hit av franska kungar. Runt hela gamla stan och påvepalatset löper en stor ringmur och hela området finns med på UNESCOs världsarvslista. På eftermiddagen började det regna igen och sedan höll det på hela kvällen. Men campingen hade bra WiFi så det gick ingen nöd på oss.
29/4 Blött, regnig och kallt. Vi for till IKEA och köpte lingonsylt och åt lunch. Vi provade de franska köttbullarna och det var faktiskt godare än de som IKEA tillhandahåller i Sverige. Vi åkte sedan till gamla stan för att parkera och hittade efter mycket letande en ledig parkeringsruta men vi kom helt enkelt inte in i den. Parkeringsrutorna är gjorda för små franska bilar och det är också de som dominerar. På eftermiddagen promenerade vi över bron till gamla stan men vi blev inte så länge där för det började regna igen.
30/4 Nu var vi trötta på Avignon och allt regn och leran på campingplatsen och for vidare mot Cannes. Vädret blev allt bättre och när vi kom fram sken solen och det var 22 grader varmt. Härligt! Vi tog in på Camping Parc Bellevue och fick en bra plats utan lera. Trevlig och charmig camping med gratis  WiFi plats. På eftermiddagen for vi och handlade och tankade bilen på 24/24, 1,29 euro.
1/5 I soligt och varmt väder åkte vi in till Cannes. Vi hittade en parkering alldeles vid hamnen och strövade runt och tittade på båtarna, skulle inte vara fel att ligga här med båt. Efter en lunch på en trevlig uteservering åkte vi på en timmes rundtur med ett litet sightseeingtåg. Först efter den världsberömda strandgatan Boulevard de la Croisette. Massor med hotell, det ena finare än det andra och en verkligt tjusig strandpromenad. Sedan upp i smågatorna och upp till en utsiktspunkt. Skicklig tågförare, jag begriper inte hur han tog sig fram på dessa smågator. Efter den givande rundturen for vi hem till campingen och solade.
2/5 Soligt och varmt, 22-25 grader. På förmiddagen utnyttjade vi campingens tvättmaskin och när tvätten torkat for vi efter lunch till Mandelieu-la Poule, ett samhälle väster om Cannes med en fin hamn, bättre underhållen än hamnen i Cannes. Sedan for vi ned till centrum i Cannes och tog en kopp kaffe vid ett strandcafé. Sedan hem till campingen i allt tätare trafik. Trafiken i Cannes, och förresten i franska städer kan jag tro, är helt hysterisk. Massor med bilar, smala gator och en oändlig massa tvåhjuliga fordon av alla de slag, vilka kryssar mellan bilarna med en stor portion dödsförakt. Parkeringarna är dessutom mycket trånga, vi ett tillfälle kom vi bara inte in i bilen, det gick inte att öppna någon av framdörrarna mer än 10 cm. Man kan också se att andelen bilar med bucklor lite här och där är mycket, mycket större än i Sverige.
3/5 På förmiddagen åkte vi ned till stan och vandrade i gränderna i den gamla stadsdelen. Mycket charmigt och massor med restauranger och butiker. Vi åt lunch på en fin restaurang med vita dukar och belägen alldeles vid hamnen. Dock var kycklingen vi åt inget att hurra för. På eftermiddagen åkte vi hem till campingen och solade.
4/5 Soligt och varmt. Vi tillbringade några timmar på stranden och åkte sedan och handlade.
5/5 Ganska mulet väder så det passade bra för en utflykt. Vi for först till Antibes och sedan vi åkt runt och tittat på stan, som såg fin ut så hittade vi en fin strand med, hör och häpna, lediga och gratis parkeringsplatser. Vi köpte några baugetter , som vi inmundigade till vårt medhavda kaffe, en lite picknick således. Sedan for vi vidare till Nice, hela tiden nära vattnet, vilken oändlig mängd hotell och restauranger. Strandgatan i Nice kantades av vackra palmer och stiliga byggnader. Vi tog en kaffe med glass på en strandrestaurang med fin utsikt över Medelhavet. Sedan åkte vi hem efter vindlande vägar och hamnade oavsiktligt på betalmotorvägen, vilket är lätt att göra, navigatorn tjatar hela tiden om att man skall åka på motorvägarna och klickar man för ej motorväg så missar man också bra vägar som klassas som motorvägar men ej är betalvägar. Krångligt också med alla betalstationer. Lugn kväll sedan på campingen.
6/5 Vi stannade hemma på campingen i det vackra vädret och bedrev lite husvagns och persedelvård. På em blev det mulet och några regnskurar så vi åkte till ett köpcentrum och handlade. På kvällen kom solen tillbaka och vi åt en god shusi-middag i solnedgången.
7/5 Med ett visst vemod lämnade vi den fina campingen och Cannes och for norrut efter Route Napoleon mot Castellane. I Grasse bar det snabbt uppåt och snart var vi 800 möh. Grasse var en större stad än jag hade trott och det var smala, branta och krokiga vägar genom staden och vägvisningen var något oklar och man vet inte om man riktigt kan lita på navigatorgumman i områden  med den typ av vägar som fanns i Grasse, ibland kan hon visa in på med husvagn ofarbara vägar. Med hjälp av en lokales kom vi dock på rätt spår och det bar vidare uppför vindlande serpentiner med storslagen utsikt. Efter ca 2 timmar, knappt 40 i snitt, kom vi till Castellane och tog in på Camping Castellane International. Fin och lugn camping och vi fick en bra plats med utsikt mot höga toppar. Soligt och 25 grader varmt på em, men när kvällen kom märktes att vi var på höga höjder, temperaturen sjönk snabbt ner mot +5
8/5 Soligt och varmt väder. Det var dags för resans höjdpunkt, en 14-milaresa runt Gorges du Verdon. Det är floden Verdon som under årmiljonerna har ätit sig ned i berget och skapat en canyon som på sina ställen är flera hundra meter djup. Europas Grand Canyon. Vi började med att åka väg 952 mot La Palud sur Verdon. Strax före byn utgår Route des Crêtes, som är en väg som går ned mot klyftan och sedan tillbaka till huvudvägen. Efter vägen ligger några av de mest spektakulära utsiktspunkterna. Turligt nog är vägen enkelriktad utefter den smalaste delen så att man kan hålla sig intill bergssidan och inte behöver köra nära kanten, som ofta saknade vägräcken. Resan gick mycket långsamt, vägen är smal och kurvig och utsiktspunkterna är talrika. Vi stannade och tog vårt medhavda kaffe med baguette på en plats med fantastisk utsikt. Vägen var inte svår att köra men man bör vara nykter som en engelsman uttryckte det. Sedan for vi till Moustiers Ste-Marie, som är en charmig by i slutet på Gorges du Verdon. Vi hade tur och hittade en parkeringsplats mitt i byn och och passade på att äta lunch. Sedan tog vi den södra vägen tillbaka. Den börjar där Verdon flyter ut i Lac de Sainte Croix, vars vattenyta är turkos. Vid sjöns stränder fanns en stor badplats och en livlig trafik av trampbåtar, vilka tydligen åkte upp en bit i klyftan. Annars är det mycket Rafting utefter Verdon och det måste vara fantastiskt att åka med gummiflotte i den djupa ravinen. På tillbakavägen fanns också många fina utsiktspunkter men nu var vi så mätta på intryck, så vi stannade inte så ofta. Dock stannade vi vid Pont de l´Artuby där en av Europas högsta broar går över en biflod till Verdon. Resan runt Gorges du Verdon var inte lång men det tog mer än 8 timmar. Vi var mycket nöjda efter utfärden och den är absolut bland top 5 av rundturer som vi har gjort.
9/5 Lite växlande väder, de hade lovat regn men det kom inget förrän till kvällen. Vi gjorde en liten tur upp utefter några sjöar till Saint-André les Alpes, och den  turen var säkert också vacker, men efter gårdagens rundtur var vi lite blase. Efter turen tog vi en glass på ett uteställe vid torget i Castellane.
10/5 Efter nattens regn lättade molnen och det blev fint väder. Förmiddagen tillbringade vi på campingen med solbad och lite pyssel. På eftermiddagen åkte vi ned till centrum för att titta närmare på Castellane. Mycket charmig och trivsam stad/by med smala butiksgränder och många näringsställen. Genom att staden ligger utefter Route Napoleon och är utgångspunkt för Gorges du Verdon är här naturligtvis många turister men staden har trots det kvar sin ursprungliga charm. Alldeles vid stadens torg reser sig en 185 meter hög klippa och där uppe har man byggt en kyrka. Det gick en vandringsstig på ca 1 km dit upp och det beräknades ta 45 minuter. Det är säkert en fantastisk utsikt där uppe. Men tyvärr, ålder och artros sätter numera stopp för dylika äventyr
11/5 Strålande sol på morgonen. Efter frukost packade vi ihop och for vidare norrut. Vägen började med att gå brant uppför och snart var vi efter många hårnålskurvor uppe på ca 1200 möh med vidunderliga utsikter, men sedan skall man ju ned också med återigen hårnålskurvor. Vägen fortsatte att gå utmed bergssidorna, ofta uthuggen i berget. Efter några mil blev dock vägen bredare och mera lättkörd, men fortfarande många krokar och krumbukter. Ca 2 mil från Grenoble kom vi ut på motorvägen och även om de hänförande vyerna blev allt färre så var det skönt att komma ut på en motorväg efter allt rattvevande. De franska motorvägarna är dyra att åka på men de är för det mesta väl underhållna och några köer har vi hittills inte sett. Efter Lyon fortsatte vi A6 norrut och efter ca 10 mil  tog vi in på Camping de Tournus, som ligger ca 2 km från motorvägen. Campingen var trivsam med ett vänligt bemötande från personalen.
12/5 Vi for vidare norröver. Växlande väder med en hel del regnskurar. Trafiken flyter snabbt på de franska motorvägarna och på em kom vi via Luxemburg till Trier där vi tog in på  Zum Fährturm, en camping i Schweich, som ligger någon mil norr om staden. Campingen låg vackert efter Mosel, men i kallt och regnigt väder kändes den ändå lite trist.
13/5 Vi åkte på fm in till Trier. Rejält tilltagna platser i parkeringsgaraget till skillnad mot de franska lilleputplatserna. Trier är en trevlig stad, Tysklands äldsta. Vi åt lunch på den mysiga Zum Historische Keller. En rejäl winersnitschel, kändes bra efter den franska maten som jag inte riktigt kunnat förlika mig med. När vi åkte in över gränsen till Tyskland hade vi sett att dieseln var mycket billigare i Luxemburg men vi missade den sista bensinstationen så nu kunde vi inte låta bli att köra tillbaka till Luxemburg för att tanka, det blev väl inte billigare totalt sett men på ren princip åkte vi dit och tankade diesel för 1.19 euro, vilket med rådande kurs blir 9,91 kr per liter. När tankade man soppa för under 10 kr litern senast? Nu åker vi billigt upp mot Lübeck.
14/5 Ut på Autobahn och A1 upp mot Lübeck. Det märks att vi kommit till vägarbetenas och köernas förlovade land, men det är gratis. Nåja det gick ganska bra och det var inga större köer så det gick raskt framåt. Och en billig resa blev det verkligen, en frisk medvind gjorde att bränsleförbrukningen stannade på 8,2 liter per mil, otroligt med husvagn på släp, lägg därtill 9,91 kr/l för dieseln. Vi stannade så småningom på den utmärkta rastplatsen Grundbergsee strax norr om  Bremen. Platsen är rymligare på västra sidan så vi åkte över dit, det är avfarter både söder och norr om rastplatsen så det går bra.
15/5 På morgonen åkte vi vidare de sista milen upp till Lübeck, och faktiskt inga köer vid Hamburg så redan före ett var vi där och fick en fin plats på Camping Lübeck Schönböcken.
16/5 Vackert väder. Vi åkte in till centrum efter en skön morgon på campingen. Efter alla gånger vi varit i Lübeck så känner vi oss hemma där och Margareta säger att det är bara i Nyköping hon hittar bättre än i Lübeck, men då är det var affärerna ligger i centrum hon menar, jag tvivlar på att hon skulle hitta hem till campingen.:-)
17/5 Vackert och varmt + 25. Vi åkte till Ostsee Campingpartner, en stor husvagnsaffär i Lensahn, ca 50 km norr Lübeck. De hade en stor tillbehörsaffär och en avdelning med en oändlig massa krimskrams. De hade naturligtvis många husvagnar också och ett svenskt par som vi träffade där hade köpt en ny Hobby, som de just hämtat ut. De sade att det var ca 50 tusen billigare än i Sverige och firman ordnar alla papper så det är bara att registreringsbesiktiga när man kommer hem. Skön eftermiddag på campingen, men på kvällen kom det lite regn.
18/5 Efter morgonbestyren kopplade vi på vagnen och åkte upp till Bordershop och sedan vidare genom Danmark och framåt kvällen stannade vi för natten på rastplatsen Mölletofta i norra Skåne. Rekordvarmt väder, 26 grader varmt när vi stannade i Mölletofta vid 18-tiden.
19/5 På morgonen när vi vaknade var det bara 12 grader och regn, viss skillnad mot gårdagen. Eftersom profeten bara lovar dåligt väder bestämmer vi oss för att åka hem direkt och vid 19-tiden var vi hemma i Vällingby.