Holland 2008

Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Saab 9-5  2.0t  automat som dragbil och husvagnen är en Kabe Ametist King Size.
16/3 Vi åkte från Nyköping på eftermiddagen och tog nattkvarter vid rastplats Hyltena strax söder om Jönköping. Statoilmacken har gjort i ordning en nattcamp med ström och där kan man stå för en billig penning, 75:- inklusive el. Det är kallt i luften och väderprofeten  lovar ingen vårvärme
17/3 När vi vaknar på morgonen har det kommit flera centimeter snö, och vi som knappt har sett snö på hela vintern. Iväg vid 9 och det fortsätter att snöa, till en början lätt men ner mot skånegränsen tilltar snöandet och vid Örkelljunga vågar vi inte åka längre utan stannar vid Skåneporten. Efter ett par timmar avtar snöandet och vi vågar åka vidare. Längre ned på skåneslätten är det barmark men väldigt blåsigt, den del färjor i Helsingborg har blivit inställda hör vi på radion. Vi stannade sedan någon timme vid Center Syd för lite shopping. Anna (dotter), Jens och lilla Ebba åkte från Nyköping på morgonen och skall sova över i vagnen innan de åker vidare till Jens föräldrar i Twist (Tyskland-Emsland). De kom ikapp oss strax före Sibbarps camping där vi stannar för natten. Blött, lerigt regnigt och blåsigt.
18/3 Familjen Wolf åkte vidare vid 8-tiden och vi tog det lugnt och och åkte in till Malmö fram på förmiddagen. Kylslaget men lite sol.
19/3 Vi checkade ut från campingen vid tio-tiden.  Bytte en gasolflaska, 585:- Rekord! I Tyskland byter de sina flaskor för en dryg hundring, jag funderar allvarligt på att köpa tyska flaskor för att ha dem på utlandsresor. Skapligt väder men fortfarande blåsigt, det svajade en del på bron. Vi stannade på rastplatsen vid  Farö för lunch. Vid tre-tiden var vi framme vid Lübeck och tog som vanligt in på Camping Schönböcken. Efter uppställning hann vi med en runda på Citti och handlade lite tyska godsaker. +5 och regnskurar. Var är våren?
20/3 På natten var det flera minusgrader och det var till och skrapa rutorna. I mars och i Tyskland, ur led är vädret.  Shopping på Plaza och Citti. Citti är en utmärkt galleria. I  många gallerior är det svårt att hitta en plats där man kan sitta och läsa en tidning och titta på folk medan hustrun susar runt i butikerna, men på Citti har de minsann skinnsoffor, och får man tråkigt kan man ta en tur på Media Markt.
21/3 Långfredag. Vi tog en tur med bilen på em. Vi åkte runt i omgivningarna och hamnade så småningom i  Travemünde. Det var regnigt och kyligt men trots detta var det tyskar i mängder efter strandpromenaden, härdat släkte!  På hemvägen kom det några riktigt kraftiga hagelskurar.
22/3 Påskafton. Vi åkte in till centrum där det var öppet som en vanlig lördag. Det var kallt och regning, så även jag gick gärna in i butikerna.
23/3 Kors i taket, solen tittar fram  och det gäller att passa på och ta en fika utanför vagnen i solen innan nästa regnskur kommer. Vi tillbringade förmiddagen vid vagnen och njöt av att få en föraning om att det kanske blir vår så småningom. På em åkte vi in till centrum och promenerade runt och tittade på allehanda sevärdheter. Alla affärer var stängda så det var lungt och skönt på gatorna. De berömda tornen tittade vi på igen, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Vi var lite kulturella och besökte också Marienkirche. Skapligt väder för en gångs skull.
24/3 Checka ut och gav oss iväg mot Holland. Kallt och blåsigt men lugnt efter vägarna då det var helgdag och inga långtradare ute. Vi stannade i Groningen. Camping Stadspark låg i stadsparken och där var det blött och lerigt.
25/3 På natten hade det snöat ovan på den lösa marken och det var knappt att vi kom iväg för egen maskin. Som tur var hade vi behållit vinterdäcken på och de kom väl till pass på den här resan. Det fortfor att vara blåsigt och kallt och då och då kom en snöby. Fram på eftermiddagen kom vi till Koningshof, en camping ca 3 mil söder om Amsterdam i närheten av Leiden. Vi fick en bra plats, men blött var det här också.
26/3 Vi åkte runt och tittade på omgivningarna. Området där campingen låg verkar vara en burgen förort till  Leiden. Det var många fina hus med imponerande blomsterarrangemang. Men vi är ju också i hjärtat av Hollands blomsterdistrikt.
27/3 Vi åkte till Delft och besökte Royal Delft, den berömda porslinsfabriken, fina saker var det men vilka priser!! Tulpanvasen på bilden kostade 3630 €. Vi avstod  från att handla några större saker!

När vi skulle åka hem till campingen dök ett IKEA-varuhus upp framför oss och det är klart det måste vi  besöka. Hungriga var vi också så det passade ju bra att besöka restaurangen och jo då, det fanns de klassiska köttbullarna och man fick också med en liten svensk flagga  instucken i en av köttbulle! IKEA gör mycket reklam för Sverige utomlands och poängterar hela tiden sitt svenska ursprung. Och Billy heter Billy även i Holland. Kallt idag med,  men uppehåll

28/3 På förmiddagen for vi in till Amsterdam. Trångt och mycket trafik. Efter lite letande hit och dit hittade vi ett parkeringsgarage vid centralstationen, alltså alldeles där stora shoppinggatan börjar och den ser ut ungefär som liknade gator i andra större städer, ungefär samma varuutbud. Det som möjligen skiljer Amsterdam är att porrbutikerna skyltar med sina varor tämligen ogenerat. Vi besökte  många shoppingställen och en stor flytande blomstermarknad i södra delarna av centrum. Vädret var kyligt som vanligt och på em regnade det lite. Hem till campingen i tät trafik framåt kvällen.
29/3 Upp tidigt idag för nu skall vi besöka Keukenhof, som var resans mål. Keukenhof är världens största blomsterpark med 7 miljoner handplanterade blomsterlökar. Hör och häpna idag skiner solen hela dagen för första gången på resan. Det blåser dock en hel del så kyligt är det. Det är tidigt på säsongen och kallt har det varit så det är ju många blommor som ännu inte har slagit ut. Men det finns också stora inomhusutställningar och där är det ju i full blomning.
30/3 Regnskurar på fm så vi tog det väldigt lungt. Mårten skickade mail från Stockholm och berättade att det var soligt och +20 i solen. Vi har åkt åt fel håll. Lite bättre framåt dagen så vi tog en tur med bilen för att kompletteringshandla. Men allt var stängt. När vi kom tillbaka till campingen var dock campingbutiken öppen! Tankade för 900:-, det var höga bensinpriser i Holland, nästan 15 kr, men det tycks inte bekymra holländarna, undrar var smärtgränsen går?
31/3 Checkade ut och körde mot Twist, där Anna, Jens och Ebba var och besökte Jens föräldrar.  Regnigt i början men sedan bättre. Anna fyllde år så det blev stort tårtkalas när vi kom fram. Jens åkte till Hamburg för jobbets räkning på em. Han skulle vara där några dagar och Anna och Ebba skall åka med oss till Lübeck där Jens hämtar upp dem.
1/4 Vi åkte in till Lingen, som är en lite större stad i närheten av Twist. Skapligt väder
2/4 Vi tog farväl av Jens föräldrar och åkte mot  Lübeck, nu med Anna och Ebba som passagerare. De hade köpt en bärbar DVD, så Ebba roade sig med Askungen. Man kan ha synpunkter på barn och videotittande men nog är det ett bra hjälpmedel vid långa bilresor. Utanför Bremen var det vägarbeten och Umleitung så vi hamnade fel och kom in i Bremen, men GPS-gumman lotsade oss säkert ut till A1 igen. På em checkade vi in på campingen.
3/4 Shopping i Lübecks centrum och på Citti. Anna hade aldrig varit i Lübeck trots att hon åkt förbi många gånger på vägen till Twist.
4/4 Ytterligare lite shopping under dagen och sedan kom Jens och hämtade Anna och Ebba vid 16.30. De skulle åka till goda vänner i Falkenberg så det blev snabbpackning och så iväg.
5/4 Vi lämnade campingen  vid 9 och åkte till Bordershop för att bunkra lite ädla drycker att ha till hands vid sommarens seglatser. Via Rödby och Öresundsbron åkte vi vidare  mot Sverige och övernattade framåt kvällen i Hyltena.