Italien 201
2

 

Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Kabe Royal 720 TDL och en Passat TDI 170 DSG 4M som dragbil. Vi har tidigare åkt med vår lilla resevagn Eifelland 415 men med en ny och starkare dragbil och en testtur till Söderköping tyckte vi att vi kunde åka med Kaben. 8,50 i längd och 2,50 i bredd är i mesta laget på många campingar nere i Europa.

24/8 Vi åkte ifrån Nygård på förmiddagen och stannade i Nyköping för en hamburgare och för att handla mat. På Max träffade vi Pias föräldrar och på City Gross Elsa. Sedan åkte ned till båthallen och hämtade en del saker. Vid 5-tiden åkte vi vidare och stannade för natten i Brahehus. Regnskurar och ca 19 grader. Känns lite höst, kanske bra tid för att åka söderut.
25/8 På förmiddagen åkte vi vidare och stannade på A9 i Jönköping. Fantastiskt stort och välordnat center. När vi sent på eftermiddagen åkte därifrån hade vi problem med laddningen från bilen till husvagnsbatteriet.  Vädret var bra när vi var i Jönköping men efterhand blev det lite regning. Vi stannade framåt kvällen hos Bengt i Örkelljunga. Nästan tomt på ställplatsen.
26/8 Vi stannade kvar på ställplatsen då vi hoppades på att få hjälp med strömförsörjningen på verkstaden på måndag morgon. Vädret var också dåligt, det lovades regn framåt eftermiddagen. Efter lunch åkte vi till Helsingborg och spenderade några timmar i Väla centrum,  stort och välordnat. När vi kom hem till husvagnen hade någon stulit Margaretas krysantemum som hon hade utanför husvagnen i en passande kruka! Man upphör aldrig att förvånas! På kvällen var det tämligen fullt på ställplatsen. Som närmsta grannar hade vi en italiensk husbil med tre män och fyra hundar. På kvällen och delar av natten satt en hund utanför husbilen och ylade. Inte så lätt att sova med en ylande hund utanför husvagnsfönstret. På morgonen kom en bärgare till dem och hämtade ett hjul som de tydligen hade problem med. När bärgaren kom tillbaka åkte de vidare, tack för det.
27/8 Jag gick upp till verkstaden på morgonen för att efterhöra om de kunde hjälpa oss, men de hade fullbokat så tidigast onsdag eftermiddag, två dar senare kunde vi få hjälp. Vi tackade nej till detta och beslöt att prova en annan firma, i Bjuv skall det finnas en Kabeverkstad. Innan vi kom fram stannade jag för att kontrollera laddningen och då fungerade den! Antagligen glappkontakt någonstans. Laddar det ibland så får det duga. Senare visade det sig att om jag först startar bilen och sedan vrider på belysningen så funkar det. Skumt. Efter lite strul med att tanka, det är inte alltid det finns plats på mackarna för att så pass stort ekipage som vårt, for vi mot Danmark. Vi hade skaffat ett Brobizz ( en dosa på vindrutan som registrerar när man passerar betalstationen) så det var lite spännande att se om det funkade och det gjorde det. Hur bra som helst, bara att köra igenom och beloppet drar de från mitt konto och dessutom nästan halva priset. Dosan fungerade också på Stora Bältbron. På eftermiddagen kom vi till Flensburg och stannade där vid Scandinavian Park. I anslutning till anläggningen finns en jättestor parkering och där stannade vi över natten.
28/8 På morgonen for vi vidare A7 söderut. Lite småregnigt  på morgonen men sedan blev det bättre. Inga problem genom Hamburg men i motsatt riktning var det flera kilometer kö. Tidig eftermiddag kom vi fram till Südseecamp, som var dagens mål. Campingen ligger 6 km från A7, avfart 45 vid Soltau. Det är en fin och dyr camping men de har en ställplats också med humanare priser och där tog vi in för en natt. På kvällskvisten skingrades molnen och det blev en vacker kväll.
29/8 Varm och solig dag, framåt dagen blev det 26 grader, inte illa! Dagens etapp skulle inte bli så lång, bara till Seecamp Derenenburg ca 12 mil söderut, strax söder om Hildesheim. Då vi hade gott om tid körde vi inte motorvägen utan for lokalvägar över Celle och ut på motorvägen vid Hannover. Det är alltid trevligare att köra mindre vägar, det är lugnare och man ser så mycket mer. Men inte går det fort så man får ha gott om tid. Vi är alltid lite oroliga när vi kommer till nya campingar med så pass stor vagn som vi har. Många campingar nere på kontinenten är väldigt små, med trånga tillfarter. Campingen ligger bara 1 km från motorvägen så det var lätt att komma dit. Infarten såg smal ut och platserna närmast receptionen såg väldigt små och trånga ut med huvudsakligen långliggare. Men en vänlig man körde före oss på cykel och det visade sig att längre fram fanns ett stort gräsbevuxet och platt område, så det var bara att köra fram till en plats, man behövde inte ens backa. På kvällen åt vi god mat till facila priser på campingens restaurang. Ljum och skön kväll men i morgon lovar de regnskurar.
30/8 Vi stannade kvar på campingen och gjorde en utflykt till Goslar. Charmig stad och ett stort turistställe. När vi var här för 20 år sedan tyckte vi att Goslar var fantastisk men efter många charmiga tyska småstäder blir man lite "mätt". I utkanten av staden hittade vi en TÜV-station (tyskarnas bilprovning) och där kunde vi köpa en Umveltsplakette som behövs för att få köra in i vissa städers centra. Lite dåligt väder, regn på morgonen och sedan mest gråmulet.
31/8 Idag blev det en tur in till Hildesheim. En trevlig stad med blandning av gammalt och nytt. Skapligt väder på dagen men på kvällen kom det åskskurar.
1/9 Vi lämnade campingen på morgonen och for vidare söderut. Soligt och fint väder och en lätt medvind gör att resan blir behaglig. Det är dessutom lördag så långtradarnas antal är ringa. När vi kommer längre söderut blir vädret sämre men inget regn. Framåt kvällningen stannade vi för natten på T&R Golding ett par mil norr om Ingolstad.
2/9 Vidare söderut i gråmulet väder. Runt München är det ganska långa köer här och där. På eftermiddagen stannade vi på Raststätte Lungau  ca 10 km söder om Tauerntunneln. Ett utmärkt övernattningsställe då man har gjort i ordning särskilda platser för fritidsfordon där det även finns tillgång till dricksvatten. Vi träffade ett par danskar från Odense, vilka vi tror att vi tidigare hade träffat i Wien några år tidigare.
3/9 Vi ville komma fram till Marina di Venezia före kl 1300 då det är stängt för infart mellan 1300-1500 så vi startade redan kl 6 på morgonen då det fortfarande var mörkt, det är vi inte vana vid! Resan gick snabbt och bra ända tills vi körde av motorvägen vid Cessalto. På italienska lokalgator går det inte fort. Små byar, traktorer och köer gör resan långsam, tur att vi var ute i så god tid. Vi kom dock fram till campingen vid 12-tiden och hittade så småningom en hyfsad plats ganska nära där vi var förra året. Lite trixigt att komma in på platsen med vår stora vagn för alla träd och häckar. Men med moverns hjälp gick det bra. Utan mover hade vi aldrig kommit in på platsen, inte en chans. Ofta löser det sig med vänliga grannar men en 2 ton tung boggievagn flyttar man inte runt så lätt. Är det dessutom lite uppför som det var här får man vara några stycken. Det är förvånande vad stark movern är och inte tar det särskilt mycket på batteriet, det märks knappt.

Lite halvdåligt väder och på natten kom det ett riktigt åskväder och de blir ganska våldsamma här nere. Strömmen gick också för ett kort tag.

3/9-18/9 Vi stannade på Marina di Venezia i två veckor. Mest sol och bad men också besök på marknaden. I Jesolo  Lido var det en vinparad på lördag kväll (15/9). Vi åkte in på eftermiddagen och strosade runt några timmar och åt middag på en restaurang med bord efter gatan. Precis när vi var färdiga med maten kom vinparaden. Det var tydligen traktens vinodlare som gjort  i ordning ett ekipage var. Det bjöds på vin och vindruvor och det var riktig karnevalsstämning. Vädret var mestadels vackert under vår vistelse på Marina di Venezia, men ett par lågtryck med regn och åska kom det och då ett nytt lågtryck utlovades i mitten på veckan kände vi oss nöjda med Italien.
18/9 På förmiddagen åkte vi mot Österrike. Bra väder hela dagen och trafiken flöt på bra. Det är en fröjd att åka Tauern autobahn, en fantastisk konstruktion. Stigningen går från 0 till 1300 meter utan ansträngning. När man ser det vilda landskapet är det otroligt hur man lyckats bygga vägen med så jämn lutning, men många tunnlar är det. vi räknade till 30 stycken. När vi stannade för rast och nyttjade toaletten så hakade den upp sig så att locket inte gick att stänga och tanken gick inte att ta ur. Som tur var så var tanken i stort sett tom men toan var obrukbar. Både Hasse och Timo på vår camping har haft samma problem. En riktigt dålig konstruktion, toaspolningen har också gått sönder ett par gånger tidigare. Varning för Thetford toaletter!! Obegripligt att Kabe kan sätta in en så dålig konstruktion i sina vagnar. På kvällen stannade vi för natten på rastplatsen vi Golling, ett par mil söder om Salzburg. De har gratis Wi-Fi där på Rosenberger.
19/9 Nu kom det dåliga vädret som utlovats, regn som började tidigt på morgonen. Iväg mot München i kraftigt regn och blåst, motvind naturligtvis. På eftermiddagen upphörde regnet och solen tittade fram en stund. Efter Nürnberg valde vi att åka A9 upp mot Berlin och sedan A24 mot Hamburg istället för att åka A3 och sedan A7 upp mot Hamburg som vi vanligtvis har gjort. Vägen över Berlin är ca 3 mil längre men med mycket mindre trafik och bättre väg. På hela vägen mellan München och Lübeck var det kö på bara ett ställe och det var i samband med en transport av en stor sak som tog upp nästan hela motorvägen. Inga köer vid vägarbetena och på A24 trodde vi ibland att vi var i Sverige, det hände att vi inte såg en bil i backspegeln, ovanligt i Tyskland.  På kvällen tog vi nattkvarter på raststätte Fläming några mil söder om Berlin. Dagsetapp 68 mil.
20/9 Kall och klar morgon,  bara 7,5 grader. Vi kom iväg redan vid halv åtta och resan gick raskt på den glestrafikerade A24. Mellan A24 och A1 finns en genväg B404, så man behöver  inte åka ända fram till Hamburg. Redan vid 12 var vi framme i Lübeck och tog in på Camping Schönböcken. På eftermiddagen for vi ned till Citti Park. Lite halvmulet blåsigt och bara ca 14 grader. Nu är det bara att packa ner kortbyxor och pikétröjor och fram med långbyxor, tröjor och jackor.
21/9 Besök på Plaza, där de hade en del oktoberfestarrangemang. Vi köpte skor och en del annat för bra priser. Många saker är betydligt billigare i Tyskland än hemma, speciellt nu med den starka kronan. Jag tvättade också bilen för 18 kr i svenska pengar, gör om det i Sverige den som kan. På eftermiddagen åkte Margareta in till centrum. Mulet och kallt mest hela dagen, några solglimtar dock när vi satt hemma vid vagnen och fikade.
22/9 Vidare besök på Citti och Plaza. Lite halvsurt väder. På eftermiddagen dök Peter Adlung från vår hemmacamping upp. Han hade varit i Celle och hälsat på goda vänner. Starkt av honom att fortfarande åka ut i Europa ensam trots sina år. Han kom över och fikade och gav oss en del tips om sevärdheter i Tyskland.
23/9 Ganska bra väder idag, solen skiner. Vi åkte vidare mot Flensburg där vi stannade för lite ölbunkring. Vi hade tänkt stanna för natten där men då de lovade regn och blåst för nästa dag bestämde vi oss för att åka till Malmö. Resan genom Danmark gick snabbt och bra, de har bra vägar i Danmark och få lastbilar störde trafikrytmen då det var söndag. Strax före Stora Bältbron var det dock stopp i trafiken någon halvtimme. När vi kom till betalningsstationen fungerade inte vår Brobizz. Som tur var så var gaten bemannad men de tar inte emot kort så vi fick kredit att betalas inom 5 dagar. Det visade sig sedan vid Öresundsbron att Brobizzen var spärrad då jag fått ett nytt kreditkort som inte var anslutet till avtalet. De fixade dock det på plats så nu skall det funka igen, men nästa gång tar jag nog en bemannad bana och betalar med brokortet i stället, det ger ju samma rabatt. En kvart innan de stängde kl 20 00 kom vi fram till campingen i Sibbarp.
24/9 Besök i Malmö centrum. På em började det regna och sedan regnade det och blåste kraftigt hela kvällen. Det var nog tur att vi åkte över bron igår för de varnade för att det var olämpligt att köra över med vindkänsliga fordon idag.
25/9 Vi åkte vidare till Simrishamn och Tobiksviks Camping och fick en stor och bra plats. Soligt och varmt på em.
26/9 Regn och blåst så vi stannar på campingen och läser och surfar. På em blir vädret lite bättre och då åker vi till Tomelilla och tittar på husvagnar samt besöker en lågprismarknad.
27/9 Lite bättre väder så vi åkte till Kivik och besökte Äpplets Hus samt tittade på färdigställandet av årets stora äppeltavla. Tavlan är 108 m2, består av ca 35000 äpplen och väger ca 3 ton.
28/10 Vädret är riktigt bra idag så vi bestämmer oss för att åka efter kusten ner mot Ystad. Söder om Brantevik stannade vi på Hylkegården där de har en butik med allehanda inredningsdetaljer och en mysig kaffestuga. I kaffestuga träffade vi Märta Swärd, en kollega från Tessinskolan. Vi visste att hon flyttade till Brantevik när hon gick i pension för 20 år sedan och vi hade inte träffat henne sedan dess. Det blev en timmes trevligt samspråk innan vi åkte vidare mot Sandhammaren. Där stannade vi en bra stund och drack vårt kaffe med äggmackor i sol och hänförande utsikt över sanddynerna och havet med Bornholm vid horisonten. Vi for sedan vidare till Dag Hammarskölds Backåkra. Därefter for vi till Kåseberga och sedan till Ystad och tittade under vägen på ett par campingar efter kusten. Hela kustvägen är vacker och går mellan kullar och öppna fält och hela tiden nära havet. Efter att ha flanerat runt i Ystad någon timme for vi hem till campingen, mycket nöjda med en givande dag.
29/9 Nu dags för Äppelmarknaden i Kivik. Skapligt väder på morgonen men efterhand kommer det regnskurar och blåst. Det var 25-års jubileum för marknaden så de hade satsat lite extra och mycket folk var det trots vädret. Precis när årets tavla avtäcktes kom den första regnskuren. När vi senare satt och fikade i ett tält träffade vi Gunnel och Ove (gamla vänner från Nyköping).
30/9 Nytt besök på Äppelmarknaden. Lite bättre väder idag, men fortfarande blåsigt. På em tog vi en promenad ner till stranden och runt campingen.
1/10 Avfärd från Simrishamn vid 10-tiden.  Bra väder till en början men senare kommer det regnskurar. Framåt kvällen stannar vi på rastplatsen Herrbeta mellan Linköping och Norrköping. Jättestor plan gör att man alltid får plats och dessutom finns det möjlighet att  få ström för 40 kr.
2/10 Vi åkte vidare mot Camp Nygård. Gråmulet men just ingen nederbörd. Vi hade ringt till Stefan på Caravan & Trailerservice i Upplands Väsby för att få hjälp med toaletten, vi hade ju inte haft någon fungerande toalett sedan Italien och efter lunch kom vi dit och fick hjälp. Sedan åkte vi till Nygård och ställde upp vagnen.
   
   
Mera bilder från resan
   
Summering:

Antal övernattningar: 39
Körda mil: 600
Campingavgifter: 5254:-
Diesel: 8084:-
Bro- och vägavgifter: 1839:-
 

Tillbaka