Italien 2011

22/8 Efter en härlig sommar på Camp Nygård, med kanonväder hela juli och fram till avresan, lämnade vi vår stora fina Kabe (720 Royal) och packade in oss i vår lilla resevagn, (Eifelland 415). Ekipaget består av Hans och Margareta Frimanzon, husvagnen och en Saab 9-5 som dragbil. Många vi träffade nere i Europa var väl medvetna om Saabs  ekonomiska problem och beklagade att ett så bra bilmärke hotas av konkurs.

Vår första anhalt efter avfärden från Vällingby blev Nyköping där vi stannade vid vår båthall. Vi har mycket prylar där men inte längre någon båt. Vi sålde segelbåten i början av sommaren så nu är vi campare för hela slanten. Kvällen blev sen innan vi var klara så vi stannade över natten.

23/8 Efter invägning på vågstationen vid södra infarten till Nyköping (20 kg till godo) for vi E4:an söderöver. Vi stannade till i Norrköping och fyllde upp våra gasolflaskor hos Gasolfyllarna

Litorina, vår tidigare båt, såldes till Jönköping och när vi passerade båthamnen där såg vi henne från motorvägen. Vi har seglat med henne runt våra kuster i 17 år så det kändes lite vemodigt. Men nu väntar Italien! Framåt kvällningen tog vi nattkvarter på ställplatsen hos Bengt i Örkelljunga. Det var nästan bara husbilar där. Har husvagnarna ställt in för säsongen? Det är väl lite väl tidigt.

24/8 På förmiddagen tittade vi runt i butiken hos Bengt i Örkelljunga. Många och stooora husbilar. Små smidiga husbilar kan jag förstå vitsen med men när de är stora som en buss förstår jag inget. Vi köpte ingen husbil utan drog vidare söderut med vår lilla husvagn och hamnade så småningom i Center syd utanför Malmö och handlade lite förnödenheter som man inte klarar sig utan, bl a kaffe för hela resan och knäckebröd. Framåt kvällen åkte vi ned till Trelleborg och stod över natten på rastplatsen strax väster om färjeläget. Det var ganska fullt med husbilar och husvagnar där, många skulle tydligen med färjorna.
25/8 Regnigt och grått på morgonen så vi såg verkligen fram emot att komma söderöver. Vi hade beställt biljetter på TT-line till Rostock. Vana som vi är med finlandsfärjor så blev vi besvikna på standarden ombord, men det är ju en fraktfärja och inget nöjespalats.

Från Rostock for vi vidare till Berlin och tog in på Hotel & Citycamping Berlin. Campingen var väl ingen höjdare men låg vackert vid en flod och tämligen centralt, det var ca 15 km in till centrum. Det var nästan fullt på campingen, trots att det var ganska sent på säsongen, men centralt belägna campingar i storstäder är populära.

26/8 Vi tog bilen till Spandau där vi parkerade och tog S-Bahn in till Centrum. Vi åkte först till Fernsehturm för att åka upp och se på utsikten över Berlin. Mycket folk så vi fick stå i kö nästan en timme. Uppe i tornet finns en restaurang som snurrar ett varv på en halvtimme. Vi hade hört att det var svårt att få bord så vi hade inga förhoppningar om det, men lunchtiden var passerad så vi fick ett fönsterbord med magnifik utsikt över staden. Besök rekommenderas!

Därifrån for vi till det stora varuhuset  KaDeWe och promenerade sedan till  Kurfurstendamm. Det var nu över 30 grader varmt och fortfarande sent på kvällen var det 29 grader.

27/8 På morgonen när vi vaknade var det regnigt och bara 20 grader, vilket omslag. Vi tog bilen in till centrum och besökte först Brandenburger Tor och parkerade sedan vid shoppinggatan Fredrischstrasse. Lite senare åkte vi och tittade på det som finns kvar av Berlinmuren. På kvällskvisten till Spandau Arcaden, i närheten av campingen, för shopping och fika.
28/8 Avfärd från Berlin söderut. I huvudsak bra vägar, mycket nytt här på gamla östsidan och inga långtradare då det är söndag. Bra väder, dock lite motvind. Efter några stopp tog vi nattkvarter på en Tanken och Rasten nära Ingolstadt. Det var ganska nära vägen så trafikbullret var lite störande men öroproppar gjorde susen.
29/8 Vidare mot  Salzburg där vi tog in på Panorama Camping. Fin camping med utsikt över staden och alperna. Efter att vi installerat oss tog vi en tur ned på stan.
30/8 Vi åkte ned till centrum, tittade på folkvimlet, fikade och shoppade en del. På em åkte vi till ett köpcentrum, i norra delen av Salzburg. Vi parkerade i ett jättelikt parkeringsgarage som sträckte sig under hela centrumet. På IKEA hämtade Margareta den nya IKEA-katalogen, på tyska, och det skulle så småningom glädja en campinggranne på Marina di Venezia. På McDonalds har de gratis WiFi så där tillbringade jag en stund, läste mail, nyheter och kollade väder. Vädret var lite kallt och grått på fm men bra framåt kvällen.
31/8 Vackert väder bäddade för en rundtur. Vi åkte runt Mondsee och Attersee, ca 30 km öster om Salzburg. Vackert gröna ängar och höga berg och vägen slingrade sig ofta alldeles efter sjökanten. Lägg därtill all blomsterprakt på husen så kan det inte bli bättre. En bra sak med den här delen av Österrike är att det är otroligt vackert nästan överallt. Fint väder hela dagen.
1/9 Lämnade Salzburg på fm för att åka mot Italien via Tauern Autobahn och det är verkligen ingen "transportsträcka". Den som gillar tunnlar får här sitt lystmäte och utsikten är stundtals vidunderlig. Någon mil söder om Tauerntunnel stannade vi vid Raststätte Lungau ca 10 km söder om Tauerntunneln och den visade sig ha en stor avdelning för husvagnar och husbilar. Det var speciellt iordningställda platser dit inte långtradarna hade tillträde. Toppenställe, där skall vi övernatta nästa gång.

Bensinen i Österrike är billigare än i Italien så vi passade på att tanka före gränsen, men där var inte bensinen särskilt billig. I Salzburg hade vi tankat för 1,30 och här ville de ha över 1,60, i stort sett samma pris som i Italien. Kan man undvika tankställena efter Autobahn så är det bra för de tar alltid mer betalt.

Vi lämnade motorvägen vid Cessalto och det var bra väg därifrån till campingplatsen. Vid 16-tiden kom vi fram till Marina di Venezia och hittade en stor och bra plats nära ett av servicehusen. Lite trixigt att komma in på platsen eftersom vi ville stå längs med, men med hjälp av hjälpsamma grannar så var vi snabbt på plats.

1/9-
20/9
Vi tillbringade nästan tre veckor på Marina di Venezia och mest handlade det naturligtvis om sol och bad på den fantastiska stranden. Vädret var i stort sett bra hela tiden, 25-30 grader och bara några enstaka dagar med lite regn och åska. Marina di Venezia är en jättecamping med restauranger, affärer, underhållning och ett stort vattenland. Allt man behöver finns på campingen men vi gjorde naturligtvis en hel del utflykter under vår vistelse. Vi besökte marknaden i både Cavallino och Treporti vid några tillfällen men åkte inte in till Venedig då vi varit där flera gånger.

Margareta fick problem med utslag på vristerna. Högerhälen blev alldeles röd, det såg inte bra ut så vi gick till campingdoktorn, som skrev ut ett recept, smorde in hälen med en salva samt satte på ett bandage. För den insatsen, som tog 15 minuter, tog han 110 Euro. Även om det var på en söndag och han var privatläkare så tyckte vi allt att det var i saftigaste laget. Av det lär man att om möjligt uppsöka en vårdcentral, där man förhoppningsvis får samma pris som landets egen befolkning enligt eu-reglerna. Jag hade också problem med en vaxpropp i ena örat och trots behandling med medhavd Revaxör fick jag inte bort den. Jag köpte dock något dundermedel på ett apotek och då försvann den på 5 min.

Den 14/9 kom Per (son) och överraskade. Han hade hittat en flygresa för drygt 500  kr t o r Stockholm Skavsta - Venedig. Jämför priset för läkarbesöket! Besöket planerades i hemlighet av Per och Hans. Under olika förevändningar åkte vi till flygplatsen och det var inte förrän Per kom på parkeringen som Margareta fick veta om hans besök. Gissa om hon blev glad och överraskad!

Kommer ni ihåg IKEA-katalogen (30/8)? Ett tyskt par med två små jätterara barn var våra närmsta grannar och vid samspråk med dem framkom att kvinnan var mycket förtjust i IKEA, så Margareta hämtade den nyutkomna katalogen och överlämnade den till  henne. Hon blev så glad och försvann genast in i sitt förtält med den nästan heliga skriften.

När vi anlände till campingen var det ganska mycket folk där. Barnen hade fortfarande sommarlov i södra Tyskland. Efterhand minskade dock beläggningen och när vi lämnade den var det glest i raderna, campingen stängde också den 30/9. Måndagen den 19/9 for vi med Per till flygplatsen. Det regnade på förmiddagen och vädret hade varit lite ostadigt och blåsigt i slutet av helgen och senare hörde vi att det hade kommit snö i Salzburg så hösten närmade sig tydligen.

20/9 Med saknad lämnade vi Marina di Venezia för att åka mot Gardasjön där vi sett ut en camping (Bella Italia) som tog emot Campingcheque. Det kostade då endast 15 Euro per natt.  Det var trångt och nästan fullt på campingen men vi hittade i alla fall en bra plats. Många campare använder campingcheque  så det är ofta mycket folk på de campingar som tar emot dem. Även här var det lite knöligt att komma in på platsen, men med hjälpsamma grannar ordnar det sig alltid. Campingarna är ofta trängre nere i Europa, man vill ju ha träd som ger skugga, men det ställer också till problem vid rangeringen. De flesta har mover här nere och vi sätter nog på en till nästa säsong, problemet med dem är dock vikten.

Ett danskt par som stod granne med oss hade haft en kanonplats närmast sjön, men under helgens oväder trodde de att vagnen skulle blåsa omkull, så de hade flyttat upp en bit från stranden. Bra väder igen, 27 grader, men det är svalt på kvällen. Under em bekantade vi oss med campingen, den låg fint vid södra änden av Gardasjön. Badet var inget vidare, stenig strand, men det gjorde inte så mycket för vi hade  badat och solat i nästan tre veckor så nu fick det bli lite andra aktiviteter. Ett  mycket fint polområde finns dock på campingen.

21/9 Efter lågtrycket som passerade i helgen har det kommit klar och fin luft och vad passade då bättre än en tur runt Gardasjön. Vi åkte runt sjön för 20 år sedan och märkte att mycket har förändrats. Bebyggelsen i söder har ökat otroligt mycket, vi kände inte alls igen oss. I den norra delen av sjön däremot var det sig likt och bergen gör ju också att det inte är så mycket plats för bebyggelse. Det är fantastiska vackert, inte minst i Riva del Garda, staden längst i norr. Vi stannade där i 3 timmar innan vi for vidare. Den pittoreska staden Garda på ostsidan är också charmig och där intog vi en pizza invid stranden i solnedgången. Tjusigt! Det är ca 17 mil runt Gardasjön och det tog oss 10 timmar så det blev verkligen en heldagsutflykt.
22/9 Vi var på campingen hela dagen, lite trötta efter gårdagens färd. Vi satt nere vid stranden på förmiddagen och badade i polen på em.
23/9 Vi åkte ut och tittade på de närmaste omgivningarna, handlade på Familia och tankade.
24/9 Promenad in till Pescheria längs den vackra strandpromenaden. Staden är en gammal garnisionsstad med många rester efter befästningarna och ligger vackert i det allra sydostligaste hörnet av Gardasjön.

På kvällen packade vi i ordning för avfärd. Det kändes lite trist att lämna Italien och vi kunde gott ha stannat kvar ett tag till när vi rest så många mil, men nu hade vi bestämt att vi skulle åka hemåt.

25/9 Betalade med campingcheckar och åkte mot Österrike. Intensiv trafik upp emot Brenner. Det var söndag och inga långtradare men desto fler privatbilar. När vi stannade för att rasta så fanns det ingen plats på Tankstället som vi stannade på först utan vi fick åka vidare och det tror jag aldrig har hänt förut. Vid gränsen där man skall köpa sin Vingette för färd på de österrikiska motorvägarna var det otroligt trångt. Jag fick stå olämpligt till medan Margareta sprang in och köpte Vingetten.

Vi kom till campingen Natterer See vid 15-tiden. När vi var där sist för 8 år sedan var det en besvärlig infart men nu var det helt omgjort. En ny väg in på campingen och en ny stilig serviceanläggning. Den absolut bästa vi någonsin varit på. Här var det inte ett trångt duschbås utan ett helt litet rum. Vi fick en fin plats "direkt am see" med en  alptopp i bakgrunden. Fortfarande varmt på dagarna men kvällarna är nu kyliga. Som typisk svensk sommar.

26/9 Vi åkte buss in till Innsbruck. Gratis transfer till centrum från campingen, toppen!. Vacker stad med imponerande byggnadsverk och alptoppar i bakgrunden.
27/9 Även idag tog vi bussen till Innsbruck och sedan Nordkettenbahn upp till 2250 m. Fantastisk utsikt och mäktigt att vara mitt ute i ett vilt alplandskap. Trots den sena tiden på året låg det fortfarande snö kvar däruppe. Vi passade på att äta lunch där, maten var väl inte den bästa men utsikten var oslagbar. När vi åkte hem med bussen så var den försenad och vi skulle byta buss i Natters, men den hade inte väntat utan vi fick vänta en hel timme till till nästa buss.
28/9 Lämnade campingen kl 8.30 för vidare färd mot Lübeck. Lite dimma på morgonen annars fint väder. Körde fel i München och det var lite krångel innan vi kom ut på Autobahn igen. Jag tror att "navigatorgumman" hade tänkt att vi skulle åka en annan väg, än vad jag hade tänkt, så det blev lite förvirring. Det gick fort framåt på Autobahn, inga köer. Framåt kvällen stannade vi i Göttingen ost (en bit norr om Kassel) för övernattning. Vi har stannat där förr. Det är ett bra ställe med särskilda fickor för husvagnar/husbilar.
29/9 Upp på morgonen för vidare färd. En bit norröver kom vi till ett omfattande vägarbete (16 km långt) med en lång, lång stillastående kö i högerfilen av långtradare. Vänsterfilen  däremot rullade på. Hur ser det ut längre fram? Är det bara 2.0 m i vänsterfilen och går det att komma tillbaka till högerfilen utan att stoppa trafiken? Vi chansar, ut i en lucka i vänsterfilen och iväg. Det var 2,25 som var maxbredden vilket vi klarar med ett nödrop. Bra med en smal vagn ibland.  Snabb färd upp mot Lübeck. Börjar vänja mig vid tempo 100,  ibland blir det 110 men vagnen följer snällt med. Framme vid  Camping Lübeck-Schönböcken vid 12.30. Vi stannar alltid några dagar i Lübeck när vi passerar. Campingen ligger nära motorvägen så det är lätt att komma dit och det är nära centrum och nära till köpcentret Citti.  Jag har utnämnt Citti till det bästa köpcentret i Europa. Gratis parkering, gratis toa och skinnsoffor där man kan sitta bekvämt och titta på TV eller läsa en tidning medan frun går på shopping. Strålande sol och 22 grader.
30/9 Jag skjutsade in Margareta till centrum sedan åkte jag och kollade på bilar. Trots den starka kronan tyckte jag bilarna var väl så dyra som i Sverige, men utbudet är naturligtvis mycket större än hemma.
1/10 Tillbringade en del av dagen på Citti och Plaza och handlade bland annat Kuemmerling, den goda likören i 2 cl flaskor, vilken inte finns att köpa i Sverige.
2/10 Avfärd upp mot Puttgarden där vi bunkrade lite öl innan vi tog färjan över till Danmark och sedan vidare färd över Öresundsbron. Färden gick problemfritt upp genom Småland och framåt kvällen tog vi nattkvarter vid Brahehus.
3/10 På morgonen när vi vaknade var det kallt, rått och dimmigt. Vi var tydligen tillbaka i Sverige. Men det är i alla fall lugnt på vägarna i Sverige och ingen "stau". Efter ett stopp i Nyköping  var vi hemma i Vällingby framåt kvällskvisten.