Kroatien våren 2016

18/4 Vi lämnade Vällingby på fm och åkte till Nyköping där vi stannade vid vår båthall någon timme och fixade lite med vagnen. Sedan åkte vi vidare till Hyltena där vi stannade för natten. Bra ställplats med rimligt pris 75:- inkl ström om man är CC-medlem. Regnskurar.
19/4 Regnskurar och blåsigt. Vi åkte ner till Trelleborg och stannade på turistparkeringen för natten. Det är ju väldigt öppet  där och den hårda vinden gjorde att det stundtals skakade i vagnen och markisen slog hårt mot vagnssidan. Som tur var mojnade det något framåt natten.
20/4 Upp i ottan och iväg till färjan. Efter försening på en timma lade färjan ut. Fin överfart, soligt men kyligt. När vi kommit iland i Rostock for vi vidare till Marina Coswig ca 6-7 mil söder om Berlin efter A9. Campingen/ställplatsen ligger fint alldeles vid Elbe. I första raden mot Elbe var det som vanligt nästan fullt med husbilar, men platsen som vi hade förra gången var ledig. Den är lite för kort för många husbilar men våra 6,50 klarar det och med moverns hjälp kan man köra draget ända upp i ett räcke och få fin vy över Elbe. Man måste vara försedd men många mynt på Marina Coswig. Dusch, vatten och inte minst elen behövs det mynt till. Eftersom det var kallt så gick det åt en hel del ström och jag tror att jag stoppade in en 7-8 Euro för ett dygn.
21/4 Fint väder och fin plats vid Elbe gjorde att vi stannade en dag extra och solade, vi har ju ingen brådska, pensionärer som vi är.
22/4 Avfärd vid 8.45. Skapligt väder och medvind. Vi hade tänkt åka till något ställe nära Passau men  det gick så bra att vi fortsatte till  till Graz. När jag planerade resan hittade jag en Reisemobilpstellpatz Graz, som också välkomnade husvagnar med särskilda platser för dessa. När vi med hjälp av GPS närmade oss kände vi igen vägen till Camping Central, som vi varit på tidigare och som vi inte tyckte var så bra. Men det visade sig att det inte var fel på koordinaterna utan campingen hade övertagits av kommunen och ändrat namn och inriktning. Campingen/ställplatsen var nu mycket trevligare och dessutom billigare. Gott om plats var det också. På området för husvagnar var det bara ett ekipage till, en familj från Göteborg!
23/4 Fint väder och varmt ca 19 grader gör att vi stannar kvar på campingen och solar och pysslar med vagnen på fm. På em åkte vi till IKEA ock köpte en speciell kudde till Margareta Hon hade glömt kudden hemma och vi hoppades att den fanns på IKEA här också, och det fanns den. Mulet och regnstänk på kvällen.
24/4 Vi bestämde oss för att åka vidare till Zagerb. Det är bara 17 mil så vi tog det lugnt på fm. Jag åkte och tankade för 0,934 Euro, med nuvarande kurs är det 8,70kr, inte illa. När jag skulle betala så funkade inte mitt kort och inga extra pengar eller kort hade jag med mig, men när vi är utomlands förvarar jag alltid ca 70 Euro på särskild plats i bilen och se nu kom de till pass. Vid 12-tiden åkte vi vidare. Mulet väder och frisk medvind. Lite trafik efter vägen och eftersom det är söndag, inga långtradare, så det var lugn körning. Efter Maribor är det en sträcka på några mil där det saknas motorväg och där var vägen riktigt dålig. De bygger ny väg på sträckan, klart 2017 såg jag på en skylt. Framme vid Camp Zagreb vid 14.30. Fin och välordnad camping vid en liten sjö. Serviceanläggningen var mycket tjusig och föll Margareta i smaken. På kvällen tog vi en pizza med en gott kroatiskt öl. Kostnad 140 kr för två. Det känns överkomligt att gå på krogen i Kroatien!
25/4 Vi lämnade campingen vid 9.30 för färd mot Camp Marina vid Krka Nationalpark i närheten av Sibenic. Mulet, kallt och ett och annat regnstänk. Men motorvägarna i Kroatien är bra och trafiken gles och det är väl för att det kostar en del att åka på dem, ca 10 kr milen med husvagn. Ca 15 mil söderut kommer man upp på ca 600 m höjd och där var bara ca 3 grader varmt och blåste rejält och nederbörden kom i form av snöbyar. Det finns många digitala skyltar efter vägen och de påbjöd stundtals 40 km/ tim som maxfart, vilket de flesta struntade i, men med en svajande husvagn på släp vågade jag inte köra mycket fortare. När vi kom ned mot kusten lugnade det sig en del. Vid 15-tiden var vi framme på Camp Marina.
26/4 Vackert väder men fortfarande lite kyligt. Vi stannade på campingen till efter lunch, pysslade med husvagnen och solade. På em åkte vi ned till Sibenik för att tanka och hämta pengar. Efter en liten runda i centrum åkte vi till Lidl och handlade. Medan Margareta handlade tvättade jag bilen i en självtvätt, typ högtryck med borste, för 10 Kuna=12,50. Motsvarande tvätt hemma kostar 40 kr.
27/4 Varmare och växlande molnighet men fortfarande blåsigt. Vi åkte för att besöka nationalparken Krka. Huvudentrén är bara några km från campingen. Vi besökte först Skradinski buk, som är huvudattraktionen. Mängder med vattenfall, stora och små och en prunkande natur. Mycket välordnat med utsiktspunkter och anlagda gångbroar. Sedan åkte vi runt hela nationalparken och besökte andra vattenfall och utsiktspunkter. Det blev en runda på 15 mil på slingriga vägar och upp och ned för bergssidorna. Naturen varierade en hel del, från kargt hedlandskap till prunkande grönska. Vi åkte igenom många byar och småstäder. Ju längre bort från kusten vi kom ju fattigare verkade det vara. Massor med förfallna och övergivna hus och även dåligt underhållna men bebodda. En del byar verkade nästan helt övergivna.
28/4 Varmt och soligt på fm men de lovar regn till em så vi nöjer oss för dagen att åka ned till Skadrin, ca 5 km från campingen. Det är en liten stad, bara ca 3800 bofasta men med tanke på det stora antalet restauranger och hotell så mångdubblas nog antalet under högsäsong. Det fanns också en väl skyddad hamn med många segelbåtar. Krka NP har turbåtar som går från Skadrin till Skadrinski Buk, där vi var igår.
29/4 Lite gråmulet väder på morgonen, men sedan blev det bättre. Dagens utflykt gick till Vodice, en liten stad strax norr om Sibenik. Typisk turiststad men massor av hotell och restauranger. Det fanns även en ganska stor marina med många båtar. Vi flanerade runt någon timme i det nu vackra vädret.

När vi så småningom kom hem till campingen var vädret bra så vi satt en stund i solen. Väldigt tomt på campingen, det var bara vi och en dansk husbil som var gäster. Tydligen är säsongen inte igång ännu. Värdinnan på campingen gick då och då ut på vägen och försökte ragga kunder, tydligen dock med klent resultat. Vi såg senare att campingarna nere vid kusten var betydligt mer välbesökta. Synd för Camp Marina var en både bra och billig camping.

30/4 Vi packade ihop och lämnade campingen på fm för vidare färd mot Split. Det var bara knappa 8 mil till Split så redan vid 11.30 tog vi in på Camping Stobrec i Split. Vi hade fått campingen rekommenderad av Per Gustavsson, en granne på vår hemmacamping. Han har varit på Stobrec många gånger och var välkänd på campingen, vilket gjorde att vi kanske fick ett extra bra bemötande. Vi hittade en bra plats, installerade oss och tillbringade resten av dagen i solen.
1/5-
14/5
Vi stannade i Split i 2 veckor. De första dagarna var det ganska dåligt väder så det blev då inte så mycket solande utan i stället gjorde vi utflykter runt om i Split. Vi tillbringade en eftermiddag i centrum. Den romerske kejsaren Diocletianus lät på 200-talet bygga ett palats där Split nu ligger. Palatsområdet är omgärdat av en stor mur och det utgör nu "Gamla stan" i Split, med smala gränder, restauranger och butiker. Palatsområdet är en av de mest välbevarade och största romerska byggnaderna i världen och är nu världsarv. Trots att det var ganska tidigt på säsongen var det mycket turister i centrum. Stora grupper av framför allt asiater drog fram genom stan med sina guider. Vi besökte också de första dagarna de tre stora gallerior som finns i Split. Bra terapi när vädret inte är det bästa och utmärkt WiFi fanns att tillgå där. Utbudet är väl ungefär som hemma men prisnivån är ca 30% lägre än i Sverige. Den 7/5 hämtade vi Per (son) på flygplatsen. Nära flygplatsen ligger den lilla staden Trogir och dit for vi när vi hade hämtat Per och det var verkligen en fin stad. Smala vindlande gränder, jättemysiga restauranger och strandpromenaden var fantastisk. Absolut top 5 bland mysiga städer vi besökt. När vi var nere i centrum en dag och vädret var fint så gjorde vi en  båtutflykt runt stadens omgivningar. En dag åkte vi söderut och tittade på Omis som är en liten stad omgiven av höga berg alldeles inpå staden. Omis var tidigare känd som ett tillhåll för sjörövare. Vi besökte även Fortress Klis, som är en fantastisk borg ovanför Split. Utsikten från borgen över Split och Adriatiska havet var magnifik. "Games of Thrones" spelades in i borgen. Vädret var under hela perioden omväxlande,  med både sol och regn. Temperaturen höll sig kring 22-23 grader. Vattentemperaturen inbjöd inte till bad för vår del men Per tog sig ett dopp, och påstod att det var skönt men han kom upp ganska snabbt!
14/5 Efter att vi skjutsat Per till flygplatsen checkade vi ut och for norröver mot Zagreb. Skapligt väder i början men när vi kom fram till Camp Zagreb började det regna.
15/5 Regn mest hela dagen. Mitt på dagen tog vi en tur till ett närbeläget köpcentrum där vi åt lunch, surfade (de har för det mesta bra och gratis WiFi på galleriorna, till skillnad på campingarna där det oftast är gratis men uruselt) och köpte en liten instegsmatta för 10 Kuna! På kvällen tog vi en pizza på campingens restaurang, nu i kvällssol.
16/5 Bra väder men lite kyligt. På fm tvättade vi i campingens utmärkta tvättmaskin och tumlare. Ny och fräsch maskinutrustning och snart var det både tvättat och torkat.

Efter lunch åkte till Zagrebs centrum och kollade runt en stund. Mycket trafik och trångt på gatorna, Zagreb är ju en stor stad. Tråkigt centrum, charmlöst och lite ruffigt.

Fin kväll på campingen, soligt men lite kyligt.

17/5 Vi tog en rundtur upp i bergen väster om Zagreb. Först for vi till Samobor som är en liten pittoresk stad ett par mil nordväst om Zagreb. Staden hade absolut sin charm, men många byggnader var dåligt underhållna och det gäller allmänt i stora delar av Kroatien. Om det beror på penningbrist eller att man inte bryr sig vet jag ej, men jag tycker nog att man i en turiststad som Samobor borde kunna underhålla husen bättre. Sedan bar det av mot vindistriktet rund Plesivica och vägen dit var nog den kringelkrokigaste och smalaste väg vi åkt på. Ibland var vi nere i en djup dal med så frodig grönska att vi åkte som i en grönskande tunnel och ibland var det höga höjder och stup med vidunderliga utsikter. Vi förstår varför tjejen i receptionen på campingen frågade om vi hade personbil, för husbil var nog inte att rekommendera.

Efter den mycket givande turen for vi och handlade och tankade och sedan hem till campingen för fika med inköpta bakelser. Vi avslutade kvällen på campingens restaurang och åt en av de bästa lasanger vi smakat, samt drack billig och god öl. Nu har vi slut på Kuna och i morgon är det Euro som gäller.

18/5 Vi krokade på och åkte mot Österrike vid niotiden. Fint väder och lätt medvind gjorde resan behaglig. Vackra landskap med mycket grönska genom Slovenien och snart dyker snöklädda alptoppar upp. De som åker på chartersemester får aldrig uppleva resandets glädje. Det är vägen som är målet sägs det, och vi upplever ofta det. När det är så mycket varierande och vackra vyer som passerar förbi så vi tycker vi ofta att det är tråkigt att resan är slut och vi är framme vid målet. När man har en husvagn på släp kör man ju inte heller så fort utan man hinner njuta av landskapsvyerna.

Vi hade blivit varnade för att det kunde vara långa köer vid gränsövergångarna pga flyktingsituationen men det var inga problem, utan det var som vanligt, kroater och slovener vill se passet. Mellan Kroatien och Slovenien var det en kur med två luckor, i den första ville kroaterna se passet och i nästa lucka 1 meter bort ville slovenerna se detsamma. Lite larvigt kan man tycka men det skapar i alla fall arbete för poliserna, fina jobbet att sitta där och kolla pass i stället för att jaga bovar. Österrikarna bara viftade förbi bilarna.

På em kom vi fram till ett soligt och varmt Salzburg och tog in på Panorama Camping som ligger högt och fint med utsikt över staden och återigen, med moverns hjälp kan man manövrera vagnen så man får bästa utsikten, i det här fallet med draget åt "fel" håll. Grillade på kvällen i solnedgången.

19/5 Grått och regnigt väder så vi tar en Shoppingrunda i Designer Outlet, jo minsann Margareta hittade en liten Michael Koors väska. På em blev vi lite sugna på svensk husmanskost så vi åkte till IKEA och åt en köttbullstallrik, riktigt goda faktiskt, bättre än hemma.
20/5 Lite halvdåligt väder på fm så vi tog det lungt. Efter lunch blev det besök på stan. Många turister trots att det är ganska tidigt på säsongen
21/5 Vi åkte först upp till Rossfeld Panoramastrasse, som är en turistväg uppe bland alperna några mil söder om Salzburg. Upp till 1500 meters höjd gick vägen och fortfarande fanns en del snö kvar däruppe. Vackert med hänförande utsikter. Vi tog en Cappuchino med Apfelstrudel på restaurangen högst upp. Sedan åkte vi till Hallstatt i Salzkammergut och på vägen dit upplevde vi ett litet äventyr. Navigatorn tog en "genväg" som var i smalaste laget. Snart kom vi in på en väg som var ca 2-3 m bred och i dåligt skick. Det gick att mötas med lite god vilja på mötesplatser, så vi undrade verkligen vart det hela skulle ta vägen, men efter någon mil så kom vi ut på huvudvägen igen. Jag tittade sedan på kartan och det var verkligen en genväg i förhållande till huvudvägen och den såg helt okej ut på kartan.

När vi gör utflykter har vi ofta med kaffe och äggmackor, vilket är gudomligt gott om man hittar någon vacker plats att avnjuta dem på. Ofta har vi dem med hem eftersom man gärna hittar något mysigt ställe att äta eller fika på. Nu hade vi visserligen tagit en fika redan, men när vi kom fram till Hallstatt hittade vi en gräsmatta med bänkar alldeles vid den då spegelblanka sjön. Så vi fick möjlighet att avnjuta våra goda äggmackor i solen vid den utomordentligt vackra Hallstätter See. Sedan bar det iväg hemåt via Bad Ischl och Gmunden. Totalt blev den upplevelserika resan 25 mil lång.

22/5 Fantastiskt väder, 25-30 grader varmt och strålande sol. Efter gårdagen var vi ganska mätta på intryck så vi solade och njöt av den härliga utsikten från campingen hela dagen. På kvällen kom det in en svensk husbil intill oss och vi kom i samspråk med det trevliga paret Sten och Ulla och tillbringade den sena och ljumma kvällen tillsammans med dem.
23/5 Avfärd norrut vid niotiden. Färden gick bra och otroligt nog var det inga som helst köer runt München. Vi hade tänkt att åka till ställplatsen i Greding men grått väder och hotande regn gjorde att vi åkte vidare och stannade för natten på Raststätte Köckern Ost i närheten av Halle. På kvällen kom det rikligt med regn och åska.
24/5 Iväg vid 8-tiden mot Lübeck, grått väder men inget regn. Kl 14 var vi framme vid campingen i Schönböcken. På eftermiddagen en tur till Citti.
25/5 Fortsatt gråväder. Det blev en tur till Plaza och sedan hem med fika i nu nästan lite soldis.
26/5 Jag skjutsade Margareta ner på stan och sedan åkte jag hem till vagnen och bedrev en del underhållsarbete. Vid 15-tiden hämtade jag Margareta och sedan blev det en tur till Citti. Grått väder hela dagen och lite duggregn på eftermiddagen.
27/5 Fram på förmiddagen kopplade vi på och åkte mot Scandinavien Park i Flensburg. Efter att vi parkerat på deras jättestora parkeringsplats ägnade vi eftermiddagen åt shopping och fyllde vagnen med våta varor. Vi sov sedan över på parkeringen.
28/5 Åkte vidare mot Danmark på fm. Resan genom Danmark gick snabbt och bra och på em var vi i Sverige. Vidare upp mot Småland i varierande väder. Framåt kvällskvisten tog vi nattkvarter vid Brahehus.
29/5 Vidare norröver i motvind och regnskurar. Efter Nyköping klarnade det upp och när vi kom hem till Vällingby sken solen så vi fick en fin avslutning på vår resa.