Kroatien 2017

19/8 Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Kabe Briljant KS 07 och en Passat 170 TDI DSG 4Motion.
  Efter att sagt "Hej då" till våra grannar på hemmacampingen, Camp Nygård, åkte vi till Nyköping där vi stannade vid vår båthall och fixade med vagnen någon timme. Sedan åkte vi vidare  söderöver och stannade vid Brahehus för natten. Regnskurar.
20/8 Vidare söderut i regnskurar. Vi stannade till i Mölletofta för att tömma toan. Där träffade vi den tidigare ägaren till vår husvagn. Vi hade inte träffat honom tidigare, då vi köpte vagnen på en firma, men jag hade pratat med honom i telefon. Vi stannade för natten på ställplatsen vid Limhamns småbåtshamn. Välordnad plats med fräsch servicebyggnad. Fortsatt blåsigt men inte så många regnskurar. På natten hörde vi vinandet i segelbåtsriggarna, ett välbekant och hemtamt ljud sedan seglartiden.
21/8 Mot Danmark. Fortsatt blåsigt och dessutom motvind. Över broarna och nattkvarter på Scandinavien Park i Flensburg. Vi åker gärna över broarna. Det är visserligen längre men med Bropass kostar det 890 kr, vilket är klart billigare än någon färjeförbindelse och man slipper tråkiga färjor och har en utmärkt övernattningsplats på den jättestora parkeringen vid Scandinavien Park. Lite shopping för resan i butiken, mer blir det på hemresan.
22/8 Lite bättre väder, sol till och från och nu lätt medvind på den vidare färden söderöver. Många vägarbeten runt Hamburg, som vanligt! Blir dom aldrig klar med A7? Fram på eftermiddagen tog vi in på Seecamp Derneburg utanför Hildesheim. Solig och varm eftermiddag men kyligt på kvällen.
23/8 Upp och iväg i skaplig tid. Bra väder och nästan vindstilla. A7 söderut och sedan vidare på A3 och A9 ner till Bauerkeller i Greding. Det var många ekipage där, mest holländare och för ovanlighetens skull mest husvagnar. Innan kvällen var det tämligen fullt trots att ytan att stå på är stor. Bauerkeller är en utmärkt övernattningsplats. Nära motorvägen, mindre än en kilometer, och bara att parkera och veva ned stödbenen. Toa, dusch, tömning, vatten och ström finns. Det är inga campingtomter utan man står i rader på en grusplan och behöver inte koppla ifrån, så det är en typisk övernattnings- camping/ställplats. Det kostade 12 euro när vi var där.
24/8 Vidare söderut i vägbyggenas och köernas förlovade land. Det känns nästan som om Tyskland är ett enda stort vägbygge med några avbrott. Det var flera år sedan vi åkte A7 genom Tyskland, vi har åkt A9 på senare år och man kan konstatera att fortfarande gäller att A9 har mindre trafik och färre vägarbeten. Men vi skall inte klaga, vi råkade inte ut för några större köer och München passerades utan problem. Vid lunchtid var vi framme i Salzburg och tog in på Panorama Camping. Vi fick en kanonplats på översta terrassen med fin utsikt över staden och bergen. Fin camping som verkligen kan rekommenderas. Strålande väder, soligt och 28 grader varmt, men på kvällen kom ett rejält åskväder.
25/8 Fortsatt toppenväder, soligt och 29 grader varmt. Efter en lugn förmiddag på campingen åkte vi ner till Altstadt. Sedan en skön kväll på campingen. Härligt att äntligen kunna sitta ute en ljummen kväll, det har varit dåligt med den varan i sommar.
26/8 Fortsatt fint väder, +30. Efter frukost for vi till Königsee, som ligger i Berchtesgaden, vi hade hört att den sjön skulle vara väldigt fin, och visst var det fint där, men vilken turistfälla det var. Massor med folk och massor med krimskramsbutiker. Jag tycker nog att Hallstätter See är vackrare. När vi tröttnat på alla turister for vi vidare upp på Rossfeldt Panoramastrasse. Vi var där förra året men vi var ju nära och sugen på lite vackra utsikter. Sedan hem till campingen. På kvällen äkta österrikisk wienersnitzel på campingens utmärkta restaurang.
27/8 Söndag=vilodag och det tog vi fasta på och gjorde absolut ingenting. Sol och 30 grader varmt.
28/8 För omväxlings skull var det dåligt väder, lite kyligare och regnskurar så vi tillbringade en stor del av dagen på gallerian Europark samt på IKEA, där vi också intog en köttbullslunch. På eftermiddagen kom det in ett udda ekipage på campingen. Det var en familj med två barn från Korea. De hade kört hela vägen genom Ryssland och Finland och också varit i Sverige. Dragbilen var en Kia Mohave 4x4 med automatlåda och  V6-motor. För att klara de dåliga vägarna i Ryssland hade de monterat på grovmönstrade terrängdäck. Husvagnen hade hållit ihop bra trots lervägar och tjälskador. Och vi som hade känt oss som globetrotters när vi kämpat oss fram på de tyska motorvägarna ända till Salzburg.
29/8 Fint väder. Vi tillbringade fm på campingen med förberedelser för avfärd. När jag betalade fick jag en flaska vin och en påse Mozartkugeln av den trevlige äldre campingvärden. Han uppskattade nog att vi stod där några dagar, de flesta, numera husbilar, är för det mesta där bara en eller två nätter. Vi 12-tiden åkte vi vidare söderut uppför Tauernautobahn. Vi stannade för övernattning på Raststätte Lungao strax efter Tauerntunneln. Planen var att starta tidigt för att komma till Marina di Venezia före kl 13.00, då inkörningen är stängd mellan 13 och 15.
30/8 Upp tidigt och iväg kl 05.55. Fortfarande mörkt men snart nog kom gryningen. Färden gick fort framåt, ingen stau. Redan kl 11.05 checkade vi in på Marina di Venezia och hittade en bra plats i området som vi brukar stå på. En hörnplats och helt nära serviceanläggningen, vilket var utmärkt med tanke på min onda höft. Soligt och varmt, +32 så när vi var klara med uppställningen och ätit lunch gick vi ned till stranden och tog årets första dopp. På kvällen och natten kom ett rejält åskväder, som höll på ett par timmar.
1/9-
13/9
Vi blev kvar på Marina di Venezia i knappa 2 veckor. Vistelsen där handlade mest om sol och bad och en del utflykter. Vår son Per kom med flyg och var med oss i 5 dagar. Vädret var för det mesta bra med en del åskväder till och från. När vädret var lite blåsigt några dagar utnyttjade vi campingens fantastiska vattenland.
13/9 Vi lämnade Marina di Venezia på morgonen i bra väder. Vi åkte motorvägen mot Trieste och sedan väg 7(E61) mot Rjeka och vidare ner till kustvägen och så småningom till Camping Sibinj, 6 km före Sejn. Eftersom vi har en fullbreddsvagn var jag lite spänd på att åka kustvägen då jag hört att den skall vara kurvig och smal, men det var ingen fara. Visst är den både krokig och ganska smal med mycket trafik, så chauffören hinner inte titta så mycket på den vackra utsikten. Det var fint läge på campingen men den var dåligt underhållen. På em åkte vi in till Senj för att handla och ta ut pengar. Fin kväll med utsikt över Adriatiska Havet med Krk i bakgrunden.
14/9 Efter frukost åkte vi vidare mot Camp Marina vid Sibenik. Efter hand fint väder. Vi hade bestämt oss för att ta motorvägen då vi inte ville komma fram för sent. Vi hade läst mycket om fulla campingar i Kroatiengruppen på Facebook. Rejäla stigningar och serpentinvägar från Senj upp till motorvägen, tur att vi har en motorstark bil. Trafiken på motorvägen var gles och vägstandarden bra. Strax efter lunch kom vi fram till Camp Marina. Ganska många ekipage men vi fick en bra plats. Till kvällen var det dock tämligen fullt av framför allt husbilar.
15/9 Jättefint väder. Efter lunch åkte vi till Skadrin. Vi vandrade runt lite och satt sedan på kajen och kollade på båtarna. Livlig trafik på båtar in och ut i hamnen, tydligen fortfarande högsäsong. Sedan hem till campingen där vi njöt av den fina eftermiddagssolen.
16/9 Efter frukost tog vi bilen och åkte kustvägen till vackra Trogir. Det var hysteriskt mycket trafik där och mycket folk överlag. Massor med turister. Vi åt en utmärkt lunch efter den vackra strandpromenaden. Livlig trafik med båtar in och ut i hamnen. Vädret varmt med växlande molnighet. Hemvägen tog vi över bergen. Serpentinväg med vidunderlig utsikt över Trogir och havet utanför. Blåsigt och regnskurar på senkvällen.
17/9 Lite småregnigt väder så vi var kvar på campingen mest hela dagen, men tog en tur till Sibenik på em.
18/9 Kopplade på och åkte till Split. Fick en bra plats. Varmt och soligt. Mycket folk, fullt till kvällen
18/9-2/10 Vi stannade 2 veckor på Camping Stobrec i Split. Vi hade tänkt stanna 2 dagar och sedan åka söderöver men vi tyckte att det var så bra på Stobrec att vi blev kvar. Vi hade ju hört att det var trångt på många håll och det var det på Stobrec också, men nu hade vi en bra plats och trivdes utmärkt. Första veckan var det fullt varje kväll och folk fick stå på kö till nästa dag. Andra veckan lättade det på efter hand men i stort sett fullt var det nog varje kväll. Man kan konstatera att det är många campare i farten även in i oktober. Det har ökat från år till år och det är mest husbilar. I Stobrec var nog nästan 9 av 10 ekipage husbilar. Camparna är också i olika åldrar, pensionärerna är långt ifrån i majoritet, vilket man skulle kunna tro i början på oktober. Vädret var bra nästan hela perioden, högsommarvärme ca 25 grader i luften och 22-23 i vattnet. Några regnområden passerade förbi men de blev inte långvariga. Vid sidan om en del utflykter i omgivningen åkte vi en dag kustvägen ner till Markarska och på hemvägen åkte vi delvis på en spännande väg uppe i bergen. Det var en hel del svenskar på campingen och vi hade sista veckan trevlig samvaro med nyfunna vännerna Margareta och Caj från Gävle
2/10 Kopplade på och åkte norröver till Zagreb och tog in på Camp Zagreb. Det är lite lurig väg till campingen om man kommer söderifrån. Man måste enl. navigatorn svänga av  motorvägen och köra in mot ett  köpcentrum, runda en rondell och ut på motorvägen åt andra  hållet. Vi har kommit den vägen 2 gånger med olika navigatorer och de visar på samma väg så det är nog bara att följa anvisningarna. Bra väder och lätt medvind gjorde att de dryga 40 milen avverkades lätt och smidigt. De kroatiska motorvägarna är utmärkta med många vackra vyer.  De är också glest trafikerade, i varje fall i jämförelse med Tyskland, och vi har aldrig drabbats av någon Stau. Det kostar visserligen en slant, knappt 10 kr per mil med husvagn, men det är det värt. Vädret var soligt men det var lätt  kyligt i vinden. Framåt kvällen sjönk temperaturen så att långbyxorna kom fram för första gången på en månad. På kvällen åt vi middag på restaurangen, 150 kr för utsökt lasange och god flasköl till 2 personer. Ungefär vad man får ge för en svampig Big Mac med vattenskadad cola hemmavid.
3/10 Fint på fm men regn på em. Vi åkte in till ett närbeläget centrum för lite shopping. Regn hela kvällen.
4/10 Kopplade på och åkte mot Ungern. Otroligt lite trafik på motorvägen mot gränsen, vi trodde ett tag att vi hamnat på en avstängd väg. Efter lunch tog vi in på Castrum Camping i Heviz. Fint väder på em.
5/10 Den stora begivenheten i Heviz är Termalsjön som ligger alldeles nära campingen och nu var det dags att bada i denna märkliga sjö. Sjön är Europas största termalsjö med drygt 30 gradigt vatten som väller fram från underjordiska källor. Vattnet innehåller mängder med undergörande mineraler som sägs bota allehanda krämpor. Men jag är lite besviken, inte blev jag av med mina höftkrämpor, men jag kanske inte har rätt inställning. Det var ju skönt att plaska omkring i det drygt 30 gradiga vattnet men det luktade illa och vattnet var väldigt grumligt så det räckte med ett besök. Men det var en stor anläggning där man kunde få olika behandlingar och det verkade populärt för det var mycket folk på anläggningen trots att det var sent på säsongen.
6/10 Halvdåligt väder. Vi tog en tur efter Balatonsjön, som ju är ganska berömd och vi såg att det fanns många hotell och campingar efter sjön. Men vi tyckte inte att det var något speciellt vackert, jämför man med Vättern, Siljan, Storsjön m fl. var det inte mycket att  se. Många byggnader såg också väldigt slitna ut.
7/10 Kopplade på och åkte mot Österrike. 12 mil på ganska dålig väg upp till gränsen. Vi lämnade Ungern utan saknad. Skönt att komma till det vackra  och välordnade Österrike. På em tog vi in på Camping Linz. Fin och välordnad camping och lätt infart, äntligen fanns det plats att backa in vagnen så movern fick vila. Regnskurar under dagen.
8/10 Vidare norrut i mycket regn, lite bättre så småningom men motvind och kallt. En hel del vägarbeten men ingen stau. Stannade för natten på raststätte Kökern Ost
9/10 Kallt och dimfuktigt på morgonen när vi startade kl 0800. Vägarbeten med stau på A24. Stod nog nästan en timme och det brukar inte vara stau på A24. Sol på dagen men kallt, bara 8-9 grader. Mycket krångel runt Lübeck med vägarbeten och omleitung. Vi kom till Camping Lübeck Schönböcken vid 14.30. En tur till Citti på em.
9/10-13/10 Lübeck shopping. Vi brukar alltid stanna några dagar i Lübeck då det är en trevlig stad och det finns mycket bra saker att köpa för humana priser. Margareta säger att hon hittar bättre i Lübeck än hemmavid och Ulla Popken är hennes favoritställe för klädinköp.
13/10 Vi åkte till Flensburg och inhandlade våta varor. Det finns numera också en stor campingbutik i Scandinavien Park och där botaniserade vi också en del. Sov över på parkeringen.
14/10 Avfärd mot Sverige vid niotiden. Ganska bra väder och medvind för omväxlings skull, men genom Småland regnade det mest hela tiden. Framåt kvällningen tog vi nattkvarter i Brahehus.
15/10 Vidare hemåt. Vi stannade till i Nyköping och tvättade vagnen och lämnade av lite saker i vår båthall och sedan hem till Vällingby, efter att först ha ställt upp vagnen på den nya uppställningsplatsen i Bro.