Norge juni 2009

20/6 Efter att ha tillbringat midsommaraftonen i Råcksta Schützenverins regi åkte vi norrut för att först hälsa på släktingar i Norrland. I Januari ställde vi upp Kaben på Camp Nygård i Täby Kyrkby. Efter hand har vagnen blivit belamrad med allehanda ting och då totalvikten för länge sedan är överskriden kändes det som ett större företag att komma iväg på resor. Vi började därför under våren fundera på att köpa en mindre resevagn och i maj hittade vi en Eifelland 415 som passade våra behov.

Fram på kvällningen kom vi till Delsbo och efter gott kvällskaffe och pratstund med Elin ställde vi upp vagnen i Näsbyn. Den vackra utsikten över Dellensjöarna och de härligt ljusa nätterna här uppe gör att vi knappt vill gå och lägga oss.

21/6-
22/6
Trevlig samvaro med Elin som trots sina 84 år är lika pigg och och alert som hon alltid varit. En del biter inte ålderdomen på! Vi gjorde på måndagen en tur till Järvsö och Ljusdal. På Öjeberget åt vi lunch med god mat och vidunderlig utsikt över Järvsöbygden. Men anläggningen börjar bli lite sliten. I Ljusdal gick vi på kondis och shoppade på Dollar Store.
23/6 Vi lämnade den vackra dellenbygden och styrde kosan mot Sundsvall och kusin Jaen i Söråker. Han jobbar kvar i sitt företag Jeppe-produkter trots att han väl uppnått pensionsåldern.
24/6 Lite turer och shopping i Birsta.
25/6 På fm gav vi oss iväg mot Östersund. Vi stannade på rastplatsen Borgsjö några mil före Ånge för att äta lunch. Det visade sig vara en stor och fin rastplats väl lämpad för övernattning men det var ju inte aktuellt nu utan vi fortsatte mot Östersund.

När vi kom dit ställde vi vagnen vid ett köpcentrum efter E18 och åkte in till centrum för att växla till oss lite norska pengar. Det var dock inte alldeles enkelt då Forex dit vi först vände oss hade slut på norska pengar. Efter en svettig vandring runt i centrum hittade vi en bank med pengar. Riktigt varmt är det, ca 25 grader. Efter att handlat på oss en del mat, det lär vara dyrt i Norge, åkte vi vidare mot Åre.

Framåt kvällen stannade vi på rastplatsen Åre-Björnen, strax före Åre. En mycket vacker plats med Åresjön nedanför och Åreskutan i blickfånget. Ingen trängsel på rastplatsen trots att vi börjar närma oss semestertider och vädret är strålande. Senare på kvällen kom det dock en husbil och gjorde oss sällskap.

26/6 Vidare mot Norge Storlien och Trondheim förbi. Vackra vyer hela vägen och E6an går långa bitar uppe på fjället mellan Trondheim och Dombås. Jag undrar hur de håller vägen öppen vintertid. Härligt med en liten och smal vagn på de slingriga och smala norska vägarna. Det är verkligen skillnad mot fullbredds-kaben. Men det är lätt att köra för fort, man glider lätt upp mot hundra och det är mestadels högst 80 som gäller i Norge och polisen utfärdar rejäla böter, vilket ett par svenska grabbar på motorcykel fick erfara.

Framåt eftermiddagen kom vi till Trollväggens camping. Campingen ligger alldeles vid Trollväggen, som går 1000 m lodrätt upp. På andra sidan låg också ett högt fjäll så campingen låg i skugga stora delar av dagen, men det gjorde verkligen inget för temperaturen kom allt närmare 30 grader för var dag. På kvällen åkte vi in till Åndalsnes och tittade oss omkring.

27/6 Nu var det dags för det stora äventyret, Trollstigen. Vägen var smal och slingrade sig brant uppför men eftersom vi inte hade någon vagn med så var det inga problem. Det hade nog inte varit några större problem med vår lilla vagn heller men visst är det skönt och smidigt att bara ha bilen när vägarna är smala och slingriga. Om man vore ensam på vägen vore det inga problem med en större vagn heller men trafiken är tät inte minst av bussar och de tar ju plats.

Vid Valldal tog vi en färja som gick genom några fjordar och slutligen in i Geirangerfjorden och till staden Geiranger. Det blev en kortvariant på Hurtigrutten och vackra vyer var det. Geirangerfjorden är med på världsarvslistan och man kan förstå varför.

Geiranger visad sig vara en riktigt turiststad, knappt en norrman i sikte och i affärerna svarade de på engelska trots att de blev tilltalade på svenska. Efter "lite" shopping, Margareta fyller år den 28e, for vi hemåt. En slingrande väg uppöver bergen, en kort färja till Valldal och sedan Trollstigen tillbaka och det var maffigare att köra nedför, bättre utsikt!  Framåt kvällen kom vi hem till campingen med många upplevelser i bagaget.

28/6 Margaretas födelsedag! Efter vederbörlig uppvaktning tog vi bilen med sikte på Atlanterhavsveien, vilket är ett pampigt vägbygge på öar ut mot Atlanten. Det var ca 8 mil dit, men det tar sin rundliga tid i Norge. En färjeöverfart (betalt tar de även på vägfärjor, ca 80 NOK) några tunnlar, krokar och krumbukter innan man är framme.

Vi hade med oss en fikaväska med goda smörgåsar och dessa avnjöt vi vid ett av brofästena med pampig utsikt över Atlanten. Det är Amerika på andra sidan!

Efter att ha njutit av den vackra utsikten for vi till ett fiskeläge som heter Bud och där avnjöt vi en god födelsedagsmiddag. Vid hemfärden for vi in till Molde, en tämligen stor stad, för att köpa lite fil och bröd. Men det var söndag och döm om vår förvåning men det var inte en enda butik öppen. Här håller man på vilodagen!

29/6 På fm checkade vi ut från campingen och styrde kosan genom Gudbrandsdalen  mot Sverige. Nu var temperaturen ca 30 grader och vi var glada åt att få resa, det är ju skönast i bilen  nu för tiden. Vi hade tänkt stanna på en camping efter vägen men det kändes alldeles för varmt för att stanna  så vi for vidare och så småningom stannade vi på rastplatsen vid Morokulien i Charlottenberg. Man har byggt en stor rastplats med turistinformation precis på gränsen, vid fredsmonumentet. Fina toaletter och även duschar fanns det i turistinformationsbyggnaden. Men vad lite folk det var, när vi kom fanns inte ett enda campingekipage där. Senare kom dock två husvagnar och en långtradare. Ett av husvagnsekipagen var caravanare och vi pratade lite med dem och det visade sig att de stått på Camp Nygård i 17 år, visserligen för 20 år sedan men de kände flera av dem som står där, bla vår förträfflige campingvärd Einar, så vi kunde ta med oss hälsningar hem.
30/6 På morgonen for vi vidare och snart kom Margareta på att vi inte var långt från l Klässbols Linneväveri. Efter besöket därstädes for vi till Kristinehamn och tog in på Kvarndammens camping. På eftermiddagen var vi lite kulturella och for ut och tittade på Picassostatyn vid Vänerns strand.
1/7 Vi hade tänkt vara ute ytterligare några dagar innan vi skulle åka till Nygård med vagnen då dotter Anna och Jens skulle ha den för en tysklandsresa men det var så varmt så vi åkte hem till Nyköping istället. Det blev ju inte så många dagar i Norge men det var intensiva dagar och vi kände oss mycket nöjda med resan. Norge är ett otroligt vackert land, men dyrt är det.