Norrland 2015

21/6 Vi startade vår resa vid lunchtid. Trots att det är sista dagen på midsommarhelgen är det inte så mycket trafik på E4 norrut. Efter en regnig och kall midsommar ser vädret allt bättre ut och när vi passerat Gävle skiner solen från en nästan klarblå himmel. Efter en odramatisk resa är vi framme i Delsbo och tar in på campingen därstädes. Fint läge vid Stömnesjön, men servicehusen har passerat bäst före för länge sedan, men prisnivån är human, 175 kr inkl ström.

Fin kväll och fortfarande kl 24.00 är det ljust. De norrländska nätterna är helt underbara så här års, det känns helt fel att gå och lägga sig och våra nattsuddarvanor blir ännu mer utpräglade här uppe.

22/6 Vi var kvar på campingen på fm, sedan åkte vi och hälsade på moster Elin 92, men still going strong.  Vi tillbringade eftermiddagen i trevligt samspråk med henne. Kusin Jan och Ryja var i Östersund så de träffade vi inte.
23/6 Efter frukost tog vi bilen och åkte till Bollnäs för att hälsa på kusin Marie. Vi var lite tidiga så vi stannade någon timme och tittade på Bollnäs. Vi parkerade på en parkering/ställplats vid Våggatan med utsikt över sjön Vågen. Utmärkt övernattningsplats med toa och latrintömning alldeles vid centrum. Eftermiddagen tillbringade vi med kusin Marie och hennes man Hans. Hem till campingen i Delsbo framåt kvällningen.
24/6 Vi tog en tur runt den vackra dellenbygden. Vi besökte Dellenbaden och Bjuråker och på hemvägen köpte vi ostkaka  hos en bonde intill forngården. På em var vi på campingen. Regnigt väder.
25/6 Vi packade ihop våra pinaler på fm och satte kurs mot Söråker. Skapligt väder. När vi kom till Sundsvall åkte in på Dags husvagnsservice och fick en trasig bromsljuslampa fixad. Vänligt bemötande och snabb service. På em parkerade vi på kusin Jaens tomt i Söråker. Vi stannade hos honom i 4 dagar.
29/6 På fm åkte vi vidare norrut och tog så småningom in på Mosjöns Camping strax norr om Örnsköldsvik. Trevlig camping alldeles intill E4. På em åkte vi ut till Skeppsmalens fiskeläge vid Skags udde. Charmigt fiskeläge som även hade en ställplats med el och toa. Vi köpte en härligt god rökt sik i en självbetjäningsbutik, där växelkassan låg helt öppen. Härligt att det fortfarande finns människor som litar på andra människor. Hoppas att de inte blir lurade. På hemvägen handlade vi lite i Örnsköldsvik.
30/6 Vidare norrut med siktet inställt på Piteå och Västra Kajens Camping. Vi brukar vanligtvis inte vara ute och åka under högsäsong, och varför skulle vi det när vi har 52 veckors semester. Vi har därför aldrig bokat någon campingplats men vi anade att Piteå kanske är populärt så det är bäst att ringa och kolla. Fullbelagt!  Tjejen som svarade sa dock att kom förbi så får vi se om vi kan ordna något och när vi kom fram visade sig att de hade en plats som var ledig i 2 dagar. Charmig camping som också hade en gästhamn och gamla seglare som vi är gillar vi den marina atmosfären. Det var minst 80% norska ekipage, främst husbilar, på campingen.

Härligt med de ljusa nätterna, fortfarande kl 00.30 kan man obehindrat läsa tidningen och solen är bara strax under horisonten.

1/7 Vi hade tänkt åka vidare förbi Storforsen och mot Jokkmokk, men då de lovade allt sämre väder norrut, medan värmebölja härskade i söder, bestämde vi att åka söderut men Storforsen måste vi besöka, så vi gjorde en dagsutflykt dit. Storforsen är Nordens största oreglerade fors och utgjorde ett fantastiskt skådespel. Vilken kraft i de framrusande vattenmassorna. Vilka naturtillgångar i form av vatten, skog och malm vi har här uppe i norr. Nedanför forsen finns ett hotell, en campingplats och en kyrka, Kyrkan var ganska nybyggd och hade formen av en lappkåta och det var en av de vackraste kyrkor jag sett. Rakt fram i kyrkan var en stor glasvägg med forsen i bakgrunden. Campingen låg också ett fint läge och hade vi vetat hur fint det var hade vi nog hoppat Piteå och åkt direkt till Storforsen. När vi kom tillbaka till Piteå åkte vi in och tittade på centrum med Sveriges första gågata.
2/7 Vid tiotiden var vi klara för avfärd. Bra väder först men sedan regn och 14 grader, i Stockholm har de 30 grader. Så småningom upphörde regnet och det blev varmare ju längre söderut vi kom, 23 grader på em. Efter Arvidsjaur följde vi inlandsvägen E45 förbi Sorsele, Storuman och någon mil norr om Vilhelmina fick vi se en camping nära vägen efter ett vattendrag. Det var Våjmåns camping och där fick vi plats alldeles efter älven. Här var det ingen trängsel utan det var gott om plats. Vi såg många renar och en älg efter vägen och en kvinna på campingen berättade att hon sett en varg när hon var ute och promenerade en kväll. Det är tydligt att vi har vildmarken in på knutarna
3/7 På fm träffade vi ett par från CC Strandstuvikens camping i Nyköping,. Vi stod bredvid dem när vi besökte Strandstuviken senast. Det visade sig att de varit på Våjmåns camping flera gånget tidigare, första gången för 30 år sedan. Vi kom iväg först vid lunchtid. Vi hade lovat Ingvar på vår hemmacamping att köpa rökt renhjärta och vi hade frågat efter det i flera butiker utan resultat. Vi fick tips om att det fanns en viltbutik i Vilhelmina så vi stannade där men de hade slut på renhjärta men tipsade om ett annat ställe i Vilhelmina där "nåen lappar" rökte renkött. Vi åkte dit men icke, det var slut där också. Vi får kolla, hemma det finns säkert någon stans, på Östermalmshallen kanske!

Vidare ner mot Östersund. Vi hittade en fin camping strax efter Brunflo, Ångsta Camping. Enkel camping men med vackert läge. Det fanns ingen reception utan en man på moped hämtar pengar på kvällen. 130 kr inkl el, mycket humant. När jag stod och diskade träffade han som var campingvärd på Delsbo camping. Det visade sig att han väl kände Emil och Elin. Hans förra fru hade jobbat i deras affär.

4/7 Vidare ner efter E45. Varmt och soligt. Stannade en timme och fikade och solade på den vackra rastplatsen vid Ytterhogdal. Vi hade tänkt åka ner mot Siljansområdet men när vi passerade Tandsjöborg såg vi en fin camping med gott om plats alldeles vid en sjö. Och efter att ha läst i campingtidningen om kösystem och bokningar på campingarna runt Siljan avtog lusten att åka dit. Så vi stannade här och tog in  på Tandsjöborg camping. Stort område och gott om plats. Tog en fin plats med utsikt över sjön. Enkel men lugn och vacker camping. Och mycket gott om plats mitt i högsäsongen. Kan tänka mig att Orsa camping några mil bort är proppfull. Men folk vill väl ha hålligång, umpa umpa, och rutschkanor. Jättefin kväll. Det är tydligt att vill man ha lugn och ro skall man åka till platser man aldrig hört talas om.
5/7 Fin och varm morgon.  Efter frukost och samspråk med trevliga grannar kopplade vi på och styrde kosan söderut. Vi hade tänkt att stanna ett par dagar i Siljansområdet men då profeten bara lovar busväder har vi bestämt att åka hem idag. Efter Rättvik stannade vi dock och fikade på en parkering med fin utsikt över Siljan.  Bra väder hela resan och inte så mycket trafik.

När vi kommit ut på E4 vid Gävle var det bara att ställa farthållaren på 90 och koppla av. Vilsam men händelselös körning till skillnad från de norrländska vägarna som ofta är smala, krokiga och ojämna.  Hemma i Vällingby ca 18.30.

Resan blev 278 mil med 14 övernattningar varav 10 på camping och 4 hos kusin Jaen.