Norrland 2019

31/5 Vi hade haft vagnen uppställd på Nygård några dagar för lite underhåll och packning. Vid lunchtid kopplade vi på och åkte E4 norröver. Vi stannade för natten på ställplatsen vid Axmar brygga. Ganska många husbilar men bara 2 husvagnar.
1/6 På fm åkte vi upp till Kilafors för att hälsa på Eric och Anna och för att fira barnbarnsbarnet Tove 10 år. De flyttade för ett par år sedan upp till Kilafors och bor nu på en gård en bit från centrum. Verkligen ett  annorlunda liv från en lägenhet i Åkersberga centrum. Stora utrymmen och härlig natur utanför knuten. Anna , som är barnfödd i Kilafors,  hittade snabbt jobb där och Eric har ett datorbaserat jobb som han sköter var helst det finns en uppkoppling. När vi kommit fram ställde upp vagnen på deras gårdsplan och sedan blev det kalas med släkt och vänner.
2/6 På fm åkte vi med bilen till Fjäle, ett par mil öster om Bollnäs, för att hälsa på kusin Marie och Hans. Efter att ha avnjutit en god lunch åkte vi tillbaka till Kilafors och hämtade vagnen för vidare färd upp till Delsbo Camping. Det var gott om plats på campingen, några långliggare men nästan inga gäster.
2/6-8/6 Vi blev kvar nästan en vecka på den trevliga campingen i Delsbo. Då Margareta hade varit förkyld en tid avvaktade vi några dagar med att hälsa på moster Elin , som fyllde 96 den 5/6, men då blev det kalas med tårta och allt på Edshammar. På nationaldagen for vi till Bjuråkers forngård för trevligt firande i vackert väder. Vi passade också på att ta en tur på den vackra vägen mot Näsviken, vilken går alldeles efter Södra Dellens norra strand. Den 7/6 åkte vi till Via, norr om Hudiksvall och hälsade på Kusin Astrid
8/6-14/6 Dags att åka vidare. Vi kopplade på och åkte upp till Timrå för att hälsa på kusin Jaen. Han har varit ungkarl i många år och på ungkarlars vis har han nog inte prioriterat städning och dylikt i sitt hus, vilket har irriterat Margareta en del. Men se, nu hade han träffat en mycket trevlig kvinna vid namn Kicki. Hon hade visserligen inte flyttat in hos honom men icke desto mindre gjort underverk för trivseln i hans hus. Margareta tyckte naturligtvis också att det var mycket trevligt att ha en kvinna och prata med och inte bara oss gubbar. Det var ganska bra väder under vår vistelse i Söråker. Vi gjorde i vanlig ordning utflykter i omgivningen, pysslade med vagnen och umgicks med Jaen och Kicki.
14/6 Kopplade på och åkte vidare mot Östersund där vi tog in på Frösö Camping. Regn och kallt hela dagen. Första regnet sedan vi for hemifrån. Camping på Frösön låter ju fint men campingen var ganska trist och någon utsikt över Storsjön såg vi inte.
15/6 Bättre väder men fortfarande kallt. Vi åkte in till Östersund och där pågick en matmässa med lokala specialiteter.
16/6 Fint väder och det passade ju utmärkt för en utflykt till Åre och Tännforsen. Jag hade besökt Tännforsen när jag var ca 7 år och jag kom ihåg att jag tyckte att det var mäktigt och det var ingen oriktig iakttagelse. Mycket imponerande med de väldiga vattenmassorna. På hemvägen stannade vi till i Åre och besökte Åres vackra medeltidskyrka. Vid en bro över mot Frösön såg vi en skylt med utsiktsplats för storsjöodjuret  och det måste vi ju kolla. Mycket vackert i det fina vädret var det, men något storsjöodjur såg vi inte röken av.
17/6 Vår plan var att åka långt norrut, kanske ända till Nordkap. Vi har varit där tidigare och själva Nordkap är inte så märkvärdigt men vägen dit från Narvik och norrut är fantastisk. När vi tittade på vädret 14 dagar framåt lovade det bara regn och kallt där uppe i norr och det var inte något vi längtade efter så vi bestämde oss för att köra söderut istället. Det närmade sig midsommar och i Dalarna är det ju mycket aktiviteter under midsommar. Det var ju lite sent för att boka på campingarna runt Siljan och det är dessutom alldeles för stökigt där under midsommar för vår smak. På Älvdalens stora camping brukar det finnas plats och där har vi ju varit tidigare på Midsommar. Vi ringde och frågade och det fanns plats så vi kopplade på och åkte mot Älvdalen. Vi tänkte åka över Orsa och Mora, men när vi kom strax söder om Sveg stod det Älvdalen 110 km på en skylt, betydligt närmare än över Mora. En snabb koll på kartan visade en mindre väg över Lillhärdal. Men hur är vägen? Genvägar kan vara senvägar, men det visade sig att det var en utmärkt väg med ytterst lite trafik. På Älvdalens camping var det ännu inte så mycket folk och vi kunde välja en bra plats.
18/6 Utflykt till Mora och Nusnäs.
19/6 På campingen
20/6 Fikabesök av vännerna Hagar och Stig-Ola. De har numera blivit fastboende i Bredvad, ett par mil norr om Älvdalen.
21/6 Lunch hos Hagar och Stig-Ola. Deras dotter Anette, som till vardags arbetar med utsatta kvinnor i Irak, var också hemma och berättade om sina upplevelser i det krigshärjade landet. Efter den utmärkta lunchen åkte vi till Evertsberg för midsommarfirande. Ganska bra väder men lite blåsigt, så det kändes lite äventyrligt när de reste midsommarstången, men allt gick bra. Nöjda med ett fint midsommarfirande for vi hem till campingen.
22/6 Vid gårdagens midsommarfirande hade vi fått tips om att det var midsommarfirande i Oxberg på midsommardagen. Det var tydligen något man bestämt för länge sedan sedan då många par bestod av en part från Oxberg och en från Evertsberg och då tyckte man att för att undvika osämja så hade man firandet på olika dagar. På så sätt så fick vi också vara med på dubbelt midsommarfirande. Efter midsommarstångsresande och tillhörande  musik och danser bjöds det på fika i det gamla missionshuset intill.
23/6 Stig-Ola och Anette tänkte sig en liten vandring på Nipfjället i Idre denna dag. Vi är inte så mycket för att vandra i fjällen, då artros och andra krämpor begränsar oss en del. Men det fina med Nipfjället är att det finns en bilväg till en platå uppe över trädgränsen. Där parkerade vi, fikade och njöt av utsikten tillsammans med Hagar. Vädret var bra men det blåste en hel del så lite kyligt var det. När Stig-Ola och Anette kommit tillbaka från sin vandring åkte vi ned till Idre och åt lunch och sedan hem till campingen.
24/6 Kopplade på och åkte till Vikarbygården utanför Rättvik. En jättefin liten camping med utsikt över Siljan. På eftermiddagen njöt vi av det fina vädret och utsikten över Siljan,
25/6 Utflykt till Nittsjö keramik och Rättvik. När vi parkerat i Rättvik såg Margareta en person med hund som hon tyckte sig känna igen ifrån en Facebookgrupp och mycket riktigt visade det sig vara Marion och Nelson. Hon var på väg till en träff med några andra från gruppen och undrade om vi ville hänga med och det gjorde vi ju gärna, så det blev en trevlig eftermiddag på Cafe Baka Kaka i Rättvik.
26/6 Dagens utflykt gick till Tällberg, Leksand och Leksandsbröd. Det var fortfarande lite tidigt på säsongen i Tällberg så mycket var stängt. Förvånansvärt ett de inte öppnat till midsommar.
27/6 Kopplade på och åkte mot Stockholm, men då man åker väg 70 mot Enköping är det inte lång omväg att åka via Norberg och fika på Elsa Anderssons konditori och det kan man ju inte bara missa, så vi åkte dit och tog in på Caravan Clubs camping.
28/6 Norberg är ett verkligen värt ett besök. Där finns fina miljöer och naturligtvis Elsa Anderssons konditori, väl värt en omväg som vi brukar säga.
29/6 Åkte hemåt via Västerås och ställde upp vagnen i Bro och sedan hem till Vällingby.