Höstresa i Sverige 20

Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Saab 9-5  2.0t  automat som dragbil och efter den kommer vår lilla resevagn Eifelland 415.
12/8 Vi hade denna höst tänkt att åka till Italien men då vi i somras köpte en ny husvagn till Camp Nygård (Kabe Royal 720 TDL) och en del andra höstaktiviteter pockade på uppmärksamhet så bestämde vi oss för att göra en kortare tur norröver med målet att  köpa en speciell skinnjacka i Malung. Annars hade Anna (dotter) och Jens under sin Tysklandsresa skaffat intyg för tempo 100 till vagnen och visst hade det varit kul att kunna köra 100 och vara laglig! Men det får bli nästa år. På eftermiddagen åkte vi från Camp Nygård i Täby Kyrkby (Vår åretruntcamping där vi har Kaben uppställd). Första anhalten på vår resa blev Caravan Clubs camping i Kapellskär.
13/8 Vi tog en tur över till Mariehamn, åt gott och gjorde några inköp.
14/8 Besök i Norrtälje. Vi fikade nere vid gästhamnen där vi legat ett flertal gånger med vår segelbåt. Det var väldigt få båtar i den annars välbesökta hamnen. Båtsäsongen är väldigt kort, så här i mitten av augusti är det inte många som gör längre turer och det är tämligen tomt i gästhamnarna, men campingplatserna är fortfarande välbesökta.
15/8 Avresa norrut efter E4. Rast vid Dalälven och så småningom tog vi nattkvarter på rastplatsen i Hagsta ett par mil norr om Gävle
16/8 Efter ett besök i Ockelbo, vi måste ju se varifrån prinsen kommer, for vi till Bollnäs där vi hälsade på kusin/moster Marie. Planen var nu att åka mot Dalarna men vädret var tråkigt och enligt profeten skulle vädret vara bättre norröver så vi beslöt att åka till Östersund istället. Vi har ju seglat i många år och med båt har man samma frihet som med husvagnen, att åka dit näsan pekar eller dit vindarna bär. Dock kan man inte jaga fint väder med en segelbåt. Från Bollnäs for vi upp till Ljusdal där vi stannade för natten på rastplatsen vid Ljusnan strax före Ljusdal. Kallt med nordliga vindar men himlen är ljusare och profeten lovar fortsättningsvis bra väder norröver.
17/8 Mulet på morgonen men i norr ser vi att det är klart väder så vidare norrut efter väg 83 upp mot Östersund.  Vacker väg med många sjöar och fina rast-/övernattningsplatser. Efterhand bryter solen fram och vid Ramsjö stannar vi för lunch vid en idyllisk sjö. Ett par tyska ungdomar på motorcykel stannar till efter en stund. De tältar och är på väg till Nordkap, brrr! Vid rastplats Gimån efter E 14 mellan Bräcke och Stavre tar vi kaffepaus på en brygga ute i älven, nu är vi i Norrland! När vi åkte igenom Bräcke såg vi ett flertal thailändska bärplockare efter vägen och vi hörde senare på radion om deras besvärliga situation. Skandalös behandling av fattiga människor från andra sidan jordklotet. Framme i Östersund tog vi in på Östersunds camping. Härligt vacker kväll. Spöregn i Stockholm!!
18/8 Östersund, besök och shopping i centrum. Kallt men soligt
19/8 Rundtur på Frösön. Vi besökte kyrkan, hembygdsgården,  Peterson-Bergers sommarhagen och slutligen utsiktstornet med utsikt över hela storsjöbygden. När vi ändå var vid Storsjön passade vi även på att kolla efter odjuret men tyvärr såg vi det bara på vykort. Fortfarande soligt men kallt och hemma i Vällingby har de gråväder.
20/8 Avresa mot Mora i varierande väder. På em tog vi in på Moraparkens camping.
21/8 På fm såg vi att en del av vägen bakom vagnen var avgränsad med band. De visade sig att Vasastafetten med start i Sälen och mål i Mora gick denna dag och vi hade första parkett när löparna kom.  De springer de nio milen i 10-mannalag. Någon timme in i loppet kom en senig kvinna i medelåldern med spänst i stegen. De visade sig att hon och 19 andra var ensamlöpare och hade sprungit de nio milen själva, segraren på 8 tim och 16 min. Det är väl ungefär det tempo som hyfsade manliga motionärer har på Hässelbyloppet 10 km.
22/8 Siljan runt. Vi började med ett besök i Dalhalla och därefter blev det vackra Tällbergs tur. Där köpte vi ett mycket vackert fårskinn, dyrt visserligen, på IKEA får man 6 st för samma pris, men man får vad man betalar för.

Via Leksand åkte vi sedan till Siljansnäs och upp på Björkberget till Buffils Annas kaffestuga, där vi intog en god lunch. Utsikten från Buffils Anna är helt bedårande, hon visste den gumman var hon skulle placera sin kaffestuga. Bredvid kaffestugan finns ett Naturum där man kan få reda på det mesta om siljansbygdens natur. Vid Naturum finns också ett utsiktstorn (utan hiss puh!!) varifrån  det gives fri sikt över hela Siljan. På hemvägen till Mora tittade vi in på Caravan Clubs camping på Sollerön. Fin camping med utsikt över Gesundaberget och Siljan från flera platser. Men det var litet utrymmen mellan platserna, trångt med andra ord. Vi är bortskämda med mycket space på Camp Nygård.

23/8 Avfärd mot Malung där vi inhandlade varsin skinnjacka. Efter inköpen åkte vi söderöver och tog nattkvarter på en parkering vid norra infarten till Ludvika. Vacker kväll med utsikt över sjön.
24/8 I regn och grått väder åkte vi vidare mot Nyköping och tog in på Caravan Clubs camping i Strandstuviken. Trots att vi bott i Nyköping i 25 år hade vi inte varit på campingen tidigare, men nu när vi flyttat till Vällingby kommer vi typiskt nog dit.

Vi stannade i Nyköping i 2 veckor för att hälsa på vänner och arbeta med vår båt som ligger kvar i Nyköping. Det var sedan tänkt att vi skulle lämna vagnen i Buskhyttan utanför Nyköping, där vi haft en uppställningsplats i flera år.  Vid samtal med ägaren till området framkom att han sålt marken och de nya ägarna upplät inte plats för husvagnsuppställning. "Har du inte fått meddelande om det?" Nej det har jag inte!! Vad gör vi nu?  Var hittar vi en uppställningsplats per omgående? Men tur i oturen, vi fick en plats på Caravan Clubs område i Vällsta mellan Kalhäll och Upplands Väsby, bara 18 km från Vällingby. Nära och bra.