Sommaren 2022

14/8 Efter att vi tillbringat sommaren på Nygård var det äntligen dags att åka ut med Briljanten. Av olika skäl hade vi inte kommit iväg på någon resa på våren så vi var verkligen ressugna. Årets första resa gick norrut för att hälsa på våra släktingar. Men vi började med att åka västerut för att göra ett besök på Skultuna Messingsbruk. Bruket är vackert beläget vid Svartån, men det var för tillfället inte mycket med ån, den var mer av bäckkaratär. Efter en god lunch på bruksrestaurangen for vi vidare norrut och hamnade framåt seneftermiddagen på Stugsundskajen i Söderhamn. Där finns en fin ställplats och betalning sker i Pizzeria Napoli, som också har utmärkta pizzor.
15/8-21/8 Vi åkte vidare till Söråker och kusin Jaen och hos honom blev vi nästan en vecka med utflykter i omgivningen. Det var varierande väder under veckan. På lördag kom Kicki och på kvällen blev det surströmmingsfest.
21/8 På söndagen åkte vi söderöver till den fina ställplatsen i Stocka. På em åkte vi och hälsade på kusin Astrid i Via. Fint väder.
22/8 Vi åkte vidare till Delsbo för att hälsa på kusin Jan och moster Elin. Lite strul innan vi fick en plats på Delsbo Camping, svårt att få tag på någon som låste upp grinden och checkade in oss. På em kom Jan till campingen och hälsade på med medhavd smörgåstårta.
23/8 Vi hälsade på Elin på Edshammar. Det var inte mycket med henne nu, men vad kan man begära av en 99-åring. Hon ville mest sova och kände nog inte igen oss.
24/8 Vi njöt av det vackra vädret på campingen och på em åkte vi upp till centrum och tog en fika på stationscaféet. Järnvägslinjen mellan Ljusdal och Hudiksvall är sedan många år nedlagd och  spåren fungerar nu som turistled med dressin. Hade vi varit 10 år yngre hade vi tagit en tur, men det kan bli problem när man måste vända den och den såg tung ut och nu 80+ är ju inte styrkan som i fornstora dar. Eftermiddagen och kvällen tillbringades på campingen, där vi njöt av solnedgången i den ljumma kvällen.
25/8 Vi åkte vidare till Kilafors och parkerade på Anna Hedbergs gård. På em åkte vi till Fjäle och hälsade på Mari och Hans och där vi blev bjudna på en god middag. På seneftermiddagen åkte vi och hälsade på barnbarnet Eric med dotter Tove. På kvällen tillbaks till husvagnen och lite kvällsprat med Anna.
26/8 Planen var att vi efter släktbesöken i Norrland skulle åka till Skåne, men eftersom vi då skulle passera Stockholm och de lovade några regniga dagar bestämde vi  oss för att ställa upp vagnen i Bro och åka hem till Vällingby några dagar

6/9 Efter att ha varit hemma nästan 14 dagar åkte vi vidare nu mot sydväst och med oklart mål. Framemot kvällen stannade vi för natten på ställplatsen i Lyrestad. Som vanligt många husbilar där, men gott om plats. Ställplatsen i Lyrestad ligger ju väldigt fint efter Göta Kanal vid hamnen. Det är dock synd att det är så få båtar så här sent på säsongen. De går i konvoj så här års och man skall ha tur om en konvoj kommer på kvällen. Under vårt tidigare båtliv har vi gått på Göta Kanal och tagit natthamn i Lyrestad många gånger, så det har ju sin speciella charm att stanna till där.
7/9 Vårt mål blev nu Ullared så efter en lugn färd genom ett skogbevuxet landskap ställde vi på em upp vagnen på campingen i Ullared.
8/9 GeKås shopping.
9/9 Mera shopping, det är inte för inte som det sägs att Ullareds Camping är Sveriges dyraste.
10/9 Med några  kilo tyngre vagn åkte vi vidare mot Helsingborg. På vägen dit stannade vi och åt lunch på Laxbutiken strax söder om Falkenberg. Många godsaker där men inte är det billigt. På em ställde vi upp på Råå Vallar.
10/9-
13/9
Fina dagar på Råå Camping med besök på Väla och turande till Helsingör. Vi besökte även våra vänner Monica och Sture i Bjuv.
14/9 Nu var den fortsatta planen att vi skulle till Äppelmarknaden i Kivik och Skördefesten på Öland. Men det utlovades knackigt väder den kommande tiden och dessutom hörde jag något "skrammel" från motorn, kanske svänghjulet, så det kände då lite osäkert att åka längre än nödvändig så vi beslöt att åka hemåt, men utan brådska. Sålunda åkte vi norröver och tog på em in på Gränna Camping, där vi tillbringade några  fina men blåsiga dagar.