Tyskland och Götaland 2019

22/8 Avfärd från Camp Nygård där vi haft vagnen några dagar. E4 söderöver och i Brahehus tog vi nattkvarter.
23/8 Ner genom Småland i bra väder och på em checkade vi in på Råå Vallar utanför Helsingborg. Mycket folk vid incheckningen men vi hade bokat plats nära servicehuset. När man bokar på Nordic camping så kan man välja plats och det är ju en bra sak. Fin camping med nytt superfint servicehus, vilket naturligtvis uppskattades av Margareta. Eftersom jag alltid åker på att diska så uppskattade jag speciellt utediskplatsen med utsikt över Öresund och solnedgången.
24/8 Utflykt till Höganäs i vackert väder.
25/8 Njöt av det vackra vädret på campingen under fm. På em åkte vi in till Helsingborg och hälsade på bonusbarnbarnet Cornelia. Hon har börjat på högskolan och har fått en studentlägenhet centralt i Helsingborg. Det var en jättefin lägenhet med gångavstånd till centrum och högskolan.
26/8 Kopplade på och åkte mot Flensburg. För Öresundsbron har vi registrerat bilnumret så det är bara att åka igenom. Vi hade fått en ny Brobizz och det är alltid lite spännande att se om den funkar för överfarten på Stora Bältbron, men det var inga problem. På em stannade vi på ställplatsen vid Scandinavien Park. Fint väder och 30 grader varmt.
27/8 På morgonen åkte vi vidare till Lübeck och tog in på campingen i Schönböcken. Varmt med åskskurar på em.
27/8-2/9 Under vår vistelse i Lübeck besökte vi i vanlig ordning Altstadt, Citti och Plaza i några omgångar. En dag gjorde vi en lite längre utflykt och besöket de charmiga småstäderna Eutin, Malente och Plön. Dagen avslutades med ett besök på Designer Outlet i Neumünster. Vädret var varmt hela vår vistelse i Lübeck, ca 30 grader.
2/9 Vi kopplade på husvagnen och åkte till Scandinavien Park i Flensburg. När vi gjort våra inköp av våta varor åkte vi vidare mot Sverige. Lite grått väder med några regnskurar men god medvind gjorde färden behaglig och fram på kvällskvisten stannade vi på ställplatsen i Trelleborg. Hård västlig vind hela natten, men det är inget ovanligt i Trelleborg.
3/9 På fm åkte vi till Nybostrands Camping i Gislövs Läge.
4/9 Vi tog en tur till Smygehuk, men där var det blåsigt, kallt och ganska dött.
5/9 Vi åkte in till Trelleborg, tittade på stan och uträttade några ärenden.
6/9 Vi åkte nu vidare till Kivik och tog in på Ängdala Vandrarhem och Camping några km norr om Kivik. Jag kan verkligen rekommendera den campingen. Stora platser, fria vyer över åkrar och ängar, rent och välstädat på serviceanläggningen och inga konstigheter med nycklar, poletter eller band för att utnyttja servicen och när ni  åker kan ni swisha avgiften, sade gumman som skötte om det hela. Vi har varit där tidigare i samband med Äppelmarknaden i Kivik och det har inte varit något problem att få plats.
7/9 Vi tog en tur till Kiviks Musteri och sedan till Sandhammaren. På hemvägen stannade vi på Hylkegården och tog lite lunch. Sedan ett litet besök på Mandelmans Gård. Turistfälla skulle jag säga.
8/9 Åkte ned till kusten och vandrade lite på Haväng. Björn Ranelid har någon gång sagt att Haväng är den vackraste platsen på jorden och jag tycker nog att det ligger en del i det påståendet.
9/9 Målet med  dagens utflykt var Gunnarshögs Gård i Hammenhög. Vi åkte dit på småvägar och upplevde ett böljande jordbrukslandskap. Ofta får man de finaste upplevelserna när man åker ut i landskapet på måfå och undviker de stora vägarna och de omtalade platserna. Gunnarshögs Gård låg mycket fint på en kulle och var en mycket välhållen anläggning. Vårt ärende dit var att köpa deras goda rapsolja med citron, men det fanns gott om andra fina produkter i deras butik också. Vi tog sedan en tur till Skillinge och handlade på em i Simrishamn. Regn på em.
10/9 Kvar på campingen och idkade lite husvagnsvård. Skapligt väder.
11/9 Vi åkte till Stenshuvud och promenerade i de vackra bokskogarna.
12/9 Med stor saknad lämnade vi Österlen och åkte mot Karlskrona och tog in på Skönstaviks camping.
13/9 Vi åkte in till stan och besökte gamla välkända platser i örlogsstaden Karlskrona. Jag var stamanställd i flottan under 6 år när jag var ung. Vi åkte sedan ut till Dragsö och kollade på Dragsö Camping.
14/9 Denna helg var det särskilda aktiviteter på landet runt Karlskrona. Det var öppna gårdsbutiker, konstutställningar, mm. Vi åkte först till brofästet Senoren där det också finns en ställplats som vi läst mycket positivt om, men det blev en stor besvikelse. Miljön runt omkring var fin men i övrigt var det stäng så vi åkte vidare till Hjorthammar, där de hade hantverksförsäljning i en gammal byskola. Vi tog en fika med gott bröd i lärarinnans bostad med utsikt över en havsvik. Vidare genom fantastiska ekskogar till Johanneshus Gods. Det var ett stort och välskött gods. Vi inhandlade viltkorv och rökt dovhjort i gårdsbutiken. Vilka läckerheter!!
15/9 Vi tog en tur på stan och for sedan till Dragsö camping igen för att reka lite. kanske vi åker dit i morgon. Det var väldigt blåsigt men de fina obokningsbara  platserna efter vattnet låg på läsidan.
16/9 Kopplade på och åkte till Dragsö camping, kort resa idag, 8 km. Vi valde en fin plats efter vattnet med utsikt över Karlskrona på andra sidan fjärden.
16/9-22/9 Vi blev kvar på Dragsö camping i nästan en vecka. Det blåste ganska friskt hela perioden men vår plats hade lä på baksidan av vagnen och där kunde vi sitta och njuta av utsikten och solen. 50 m från vår plats såg vi att båtar från skärgårdstrafiken lade till emellanåt och närmare efterforskning visade att båtarna gjorde reguljära turer till olika platser i Karlskrona skärgård. En dag följde vi med en båt, som gick till Stenhamn och tillbaka. Stenhamn ligger längst ute i den sydöstra skärgården och det var en härlig tur bland kobbar och skär.
22/9 Kopplade på vagnen och åkte mot Öland. Soligt och ganska varmt väder. När vi närmade oss Kalmar konstaterade vi att vi fick motvind för första gången sedan vi lämnade Flensburg. Efter lunch kom vi fram och tog in på Ekerums Camping
22/9-29/9 Främsta anledningen till ölandsbesöket var skördemarknaden, som ägde rum under framför allt senare delen av veckan. Det var växlande väder under veckan och till och från lite blåsigt. Men Öland är ju också vindarnas ö. Vi rörde oss från Byxelkrok i norr till Kastlösa i söder och besökte ett flertal marknader och fina platser. Bland marknader vill jag särskilt framhålla Eriksöre Bygata, Mörbylångas ostmarknad och Ekerums resort. Vill man ha ett god och prisvärd måltid kan ett besök på "Arontorps Kroppkakor & Mat" rekommenderas. Den utmärkta restaurangen ligger efter väg 136 strax  söder om Färjestaden. Det är ju mycket trafik på Öland under skördemarknaden men vi lyckades undvika de värsta köerna
29/9 För att undvika de köer som säkert uppkommer när alla skall hem från skördemarknaden på söndagen startade vi vår hemfärd redan vid åttatiden på morgonen och då var det helt lugnt på vägarna, så på eftermiddagen var var vi i Stockholm och ställde upp vagnen i Bro och sedan hem till Vällingby.