Italien 2012
|
|
Vårt ekipage består av Margareta och
Hans Frimanzon, en Kabe Royal 720 TDL och en Passat TDI 170 DSG 4M som
dragbil. Vi har tidigare åkt med vår lilla resevagn
Eifelland 415 men
med en ny och starkare dragbil och en testtur till Söderköping tyckte vi
att vi kunde åka med Kaben. 8,50 i längd och 2,50 i bredd är i mesta laget på
många campingar nere i Europa. |
24/8 |
Vi åkte ifrån Nygård på förmiddagen och
stannade i Nyköping för en hamburgare och för att handla mat. På Max
träffade vi Pias föräldrar och på City Gross Elsa. Sedan åkte ned till båthallen och hämtade en del saker. Vid 5-tiden åkte vi vidare och
stannade för natten i Brahehus. Regnskurar och ca 19 grader. Känns lite
höst, kanske bra tid för att åka söderut. |
25/8 |
På förmiddagen åkte vi vidare och
stannade på A9 i Jönköping. Fantastiskt stort och välordnat center.
När vi sent på eftermiddagen åkte därifrån hade vi problem med laddningen från
bilen till husvagnsbatteriet. Vädret var bra när vi var i Jönköping
men efterhand blev det lite regning. Vi stannade framåt kvällen hos Bengt i
Örkelljunga. Nästan tomt på ställplatsen. |
26/8 |
Vi stannade kvar på ställplatsen då vi
hoppades på att få hjälp med strömförsörjningen på verkstaden på måndag
morgon. Vädret var också dåligt, det lovades regn framåt eftermiddagen.
Efter lunch åkte vi till Helsingborg och spenderade några timmar i Väla
centrum, stort och välordnat. När vi kom hem till husvagnen hade
någon stulit Margaretas krysantemum som hon hade utanför husvagnen i en
passande kruka! Man upphör aldrig att förvånas! På kvällen var det
tämligen fullt på ställplatsen.
Som närmsta grannar hade vi en italiensk
husbil med tre män och fyra hundar. På kvällen och delar av natten satt
en hund utanför husbilen och ylade. Inte så lätt att sova med en ylande
hund utanför husvagnsfönstret. På morgonen kom en bärgare till dem och
hämtade ett hjul som de tydligen hade problem med. När bärgaren kom
tillbaka åkte de vidare, tack för det. |
27/8 |
Jag gick upp till verkstaden på morgonen
för att efterhöra om de kunde hjälpa oss, men de hade fullbokat så
tidigast onsdag eftermiddag, två dar senare kunde vi få hjälp. Vi tackade nej till detta
och beslöt att prova en annan firma, i Bjuv skall det finnas en Kabeverkstad.
Innan vi kom fram stannade jag för att kontrollera laddningen och då
fungerade den! Antagligen glappkontakt någonstans. Laddar det ibland så
får det duga. Senare visade det sig att om jag först startar bilen och
sedan vrider på belysningen så funkar det.
Skumt. Efter lite strul med att tanka, det
är inte alltid det finns plats på mackarna för att så pass stort ekipage
som vårt, for vi mot Danmark. Vi hade skaffat ett Brobizz ( en dosa på
vindrutan som registrerar när man passerar betalstationen) så det var
lite spännande att se om det funkade och det gjorde det. Hur bra som
helst, bara att köra igenom och beloppet drar de från mitt konto och
dessutom nästan halva priset. Dosan fungerade också på Stora Bältbron.
På eftermiddagen kom vi till Flensburg och stannade där vid
Scandinavian
Park. I anslutning till anläggningen finns en jättestor parkering och
där stannade vi över natten. |
28/8 |
På morgonen for vi vidare A7 söderut.
Lite småregnigt på morgonen men sedan blev det bättre. Inga
problem genom Hamburg men i motsatt riktning var det flera kilometer kö.
Tidig eftermiddag kom vi fram till
Südseecamp, som var dagens mål.
Campingen ligger 6 km från A7, avfart 45 vid Soltau. Det är en fin och
dyr camping men de har en ställplats också med humanare priser och där
tog vi in för en natt. På kvällskvisten skingrades molnen och det blev
en vacker kväll. |
29/8 |
Varm och solig dag, framåt dagen blev det
26 grader, inte illa! Dagens etapp skulle inte bli så lång, bara till
Seecamp Derenenburg
ca 12 mil söderut, strax söder om Hildesheim. Då vi hade gott om tid
körde vi inte motorvägen utan for lokalvägar över Celle och ut på
motorvägen vid Hannover. Det är alltid trevligare att köra mindre vägar,
det är lugnare och man ser så mycket mer. Men inte går det fort så man
får ha gott om tid. Vi är alltid lite oroliga när vi kommer till nya
campingar med så pass stor vagn som vi har. Många campingar nere på
kontinenten är väldigt små, med trånga tillfarter. Campingen ligger bara
1 km från motorvägen så det var lätt att komma dit. Infarten
såg smal ut och platserna närmast receptionen såg väldigt små och trånga
ut med huvudsakligen långliggare. Men en vänlig man körde före oss på
cykel och det visade sig att längre fram fanns ett stort gräsbevuxet och
platt område, så det var bara att köra fram till en plats, man behövde
inte ens backa. På kvällen åt vi god mat till facila priser på
campingens restaurang. Ljum och skön kväll men i morgon lovar de
regnskurar. |
30/8 |
Vi stannade kvar på campingen och gjorde
en utflykt till Goslar. Charmig stad och ett stort turistställe. När vi
var här för 20 år sedan tyckte vi att Goslar var fantastisk men efter
många charmiga tyska småstäder blir man lite "mätt". I utkanten av
staden hittade vi en TÜV-station (tyskarnas bilprovning) och där kunde
vi köpa en Umveltsplakette som behövs för att få köra in i vissa städers
centra. Lite dåligt väder, regn på morgonen och sedan mest gråmulet. |
31/8 |
Idag blev det en tur in till Hildesheim. En trevlig stad med blandning av
gammalt och nytt. Skapligt väder på dagen men på kvällen kom det åskskurar. |
1/9 |
Vi lämnade campingen på morgonen och for
vidare söderut. Soligt och fint väder och en lätt medvind gör att resan
blir behaglig. Det är dessutom lördag så långtradarnas antal är ringa.
När vi kommer längre söderut blir vädret sämre men inget regn. Framåt
kvällningen stannade vi för natten på T&R Golding ett par mil norr om
Ingolstad. |
2/9 |
Vidare söderut i gråmulet väder. Runt
München är det ganska långa köer här och där. På eftermiddagen stannade
vi på Raststätte Lungau ca 10 km söder om Tauerntunneln. Ett
utmärkt övernattningsställe då man har gjort i ordning särskilda platser
för fritidsfordon där det även finns tillgång till dricksvatten. Vi
träffade ett par danskar från Odense, vilka vi tror att vi tidigare hade
träffat i Wien några år tidigare. |
3/9 |
Vi ville komma fram till
Marina di
Venezia före kl 1300 då det är stängt för infart mellan 1300-1500 så vi
startade redan kl 6 på morgonen då det fortfarande var mörkt, det är vi
inte vana vid!
Resan gick snabbt och bra ända tills vi körde av
motorvägen vid Cessalto. På italienska lokalgator går det inte fort. Små
byar, traktorer och köer gör resan långsam, tur att vi var ute i så god
tid. Vi kom dock fram till campingen vid 12-tiden och hittade så
småningom en hyfsad plats ganska nära där vi var förra året. Lite
trixigt att komma in på platsen med vår stora vagn för alla träd och
häckar. Men med moverns hjälp gick det bra. Utan mover hade vi aldrig
kommit in på platsen, inte en chans. Ofta löser det sig med vänliga
grannar men en 2 ton tung boggievagn flyttar man inte runt så lätt. Är
det dessutom lite uppför som det var här får man vara några stycken. Det är
förvånande vad stark movern är och inte tar det särskilt mycket på
batteriet, det märks knappt.
Lite halvdåligt väder och på natten kom det ett riktigt åskväder och
de blir ganska våldsamma här nere. Strömmen gick också för ett kort tag. |
3/9-18/9 |
Vi stannade på Marina di Venezia i två
veckor. Mest sol och bad men också besök på marknaden. I Jesolo
Lido var det en vinparad på lördag kväll (15/9). Vi åkte in på
eftermiddagen och strosade runt några timmar och åt middag på en
restaurang med bord efter gatan. Precis när vi var färdiga med maten kom vinparaden. Det var tydligen traktens vinodlare som gjort i
ordning ett ekipage var. Det bjöds på vin och vindruvor och det var
riktig karnevalsstämning. Vädret var mestadels vackert under vår
vistelse på Marina di Venezia, men ett par
lågtryck med regn och åska kom det och då ett nytt lågtryck utlovades i
mitten på veckan kände vi oss nöjda med Italien. |
18/9 |
På förmiddagen åkte vi mot
Österrike. Bra väder hela dagen och trafiken flöt på bra. Det är en
fröjd att åka Tauern autobahn, en fantastisk konstruktion. Stigningen
går från 0 till 1300 meter utan ansträngning. När man ser det vilda
landskapet är det otroligt hur man lyckats bygga vägen med så jämn
lutning, men många tunnlar är det. vi räknade till 30 stycken. När vi
stannade för rast och nyttjade toaletten så hakade den upp sig så att
locket inte gick att stänga och tanken gick inte att ta ur. Som tur var
så var tanken i stort sett tom men toan var obrukbar. Både Hasse och
Timo på vår camping har haft samma problem. En riktigt dålig
konstruktion, toaspolningen har också gått sönder ett par gånger
tidigare. Varning för Thetford toaletter!! Obegripligt att Kabe kan
sätta in en så dålig konstruktion i sina vagnar. På kvällen stannade vi
för natten på rastplatsen vi Golling, ett par mil söder om Salzburg. De
har gratis Wi-Fi där på Rosenberger. |
19/9 |
Nu kom det dåliga vädret som utlovats,
regn som började tidigt på morgonen. Iväg mot München i kraftigt regn
och blåst, motvind naturligtvis. På eftermiddagen upphörde regnet och
solen tittade fram en stund. Efter Nürnberg valde vi att åka A9 upp mot
Berlin och sedan A24 mot Hamburg istället för att åka A3 och sedan A7
upp mot Hamburg som vi vanligtvis har gjort. Vägen över Berlin är ca 3
mil längre men med mycket mindre trafik och bättre väg. På hela vägen
mellan München och Lübeck var det kö på bara ett ställe och det var i
samband med en transport av en stor sak som tog upp nästan hela
motorvägen. Inga köer vid vägarbetena och på A24 trodde vi ibland att vi
var i Sverige, det hände att vi inte såg en bil i backspegeln, ovanligt
i Tyskland. På kvällen tog vi nattkvarter på raststätte Fläming
några mil söder om Berlin. Dagsetapp 68 mil. |
20/9 |
Kall och klar morgon, bara 7,5
grader. Vi kom iväg redan vid halv åtta och resan gick raskt på den
glestrafikerade A24. Mellan A24 och A1 finns en genväg B404, så man behöver inte åka ända fram till Hamburg. Redan vid 12 var vi framme i Lübeck
och tog in på Camping Schönböcken. På eftermiddagen for vi ned till
Citti Park. Lite halvmulet blåsigt och bara ca 14 grader. Nu är det bara
att packa ner kortbyxor och pikétröjor och fram med långbyxor, tröjor
och jackor. |
21/9 |
Besök på Plaza, där de hade en del
oktoberfestarrangemang. Vi köpte skor och en del annat för bra priser.
Många saker är betydligt billigare i Tyskland än hemma, speciellt nu med
den starka kronan. Jag tvättade också bilen för 18 kr i svenska pengar,
gör om det i Sverige den som kan. På eftermiddagen åkte Margareta in
till centrum. Mulet och kallt mest hela dagen, några solglimtar dock när
vi satt hemma vid vagnen och fikade. |
22/9 |
Vidare besök på Citti och Plaza. Lite
halvsurt väder. På eftermiddagen dök Peter Adlung från vår hemmacamping
upp. Han hade varit i Celle och hälsat på goda vänner. Starkt av honom
att fortfarande åka ut i Europa ensam trots sina år. Han kom över och
fikade och gav oss en del tips om sevärdheter i Tyskland. |
23/9 |
Ganska bra väder idag, solen skiner. Vi
åkte vidare mot Flensburg där vi stannade för lite ölbunkring. Vi hade
tänkt stanna för natten där men då de lovade regn och blåst för nästa
dag bestämde vi oss för att åka till Malmö. Resan genom Danmark gick
snabbt och bra, de har bra vägar i Danmark och få lastbilar störde
trafikrytmen då det var söndag. Strax före Stora Bältbron var det dock
stopp i trafiken någon halvtimme. När vi kom till betalningsstationen
fungerade inte vår Brobizz. Som tur var så var gaten bemannad men de tar
inte emot kort så vi fick kredit att betalas inom 5 dagar. Det visade
sig sedan vid Öresundsbron att Brobizzen var spärrad då jag fått ett
nytt kreditkort som inte var anslutet till avtalet. De fixade dock det
på plats så nu skall det funka igen, men nästa gång tar jag nog en
bemannad bana och betalar med brokortet i stället, det ger ju samma
rabatt. En kvart innan de stängde kl 20 00 kom vi fram till campingen i Sibbarp. |
24/9 |
Besök i Malmö centrum. På em började det
regna och sedan regnade det och blåste kraftigt hela kvällen. Det var
nog tur att vi åkte över bron igår för de varnade för att det var
olämpligt att köra över med vindkänsliga fordon idag. |
25/9 |
Vi åkte vidare till Simrishamn och
Tobiksviks
Camping och fick en stor och bra plats. Soligt och varmt på em. |
26/9 |
Regn och blåst så vi stannar på
campingen och läser och surfar. På em blir vädret lite bättre och då
åker vi till Tomelilla och tittar på husvagnar samt besöker en
lågprismarknad. |
27/9 |
Lite bättre väder så vi åkte till Kivik
och besökte Äpplets Hus samt tittade på färdigställandet av årets stora
äppeltavla. Tavlan är 108 m2, består av ca 35000 äpplen och
väger ca 3 ton. |
28/10 |
Vädret är riktigt bra idag så vi
bestämmer oss för att åka efter kusten ner mot Ystad. Söder om Brantevik
stannade vi på
Hylkegården där de har en butik med allehanda inredningsdetaljer och
en mysig kaffestuga. I kaffestuga träffade vi Märta Swärd, en kollega
från Tessinskolan. Vi visste att hon flyttade till Brantevik när hon
gick i pension för 20 år sedan och vi hade inte träffat henne sedan
dess. Det blev en timmes trevligt samspråk innan vi åkte vidare mot
Sandhammaren.
Där stannade
vi en bra stund och drack vårt kaffe med
äggmackor i sol och hänförande utsikt över sanddynerna och havet med
Bornholm vid horisonten. Vi for sedan vidare till Dag Hammarskölds Backåkra. Därefter for vi till Kåseberga och sedan till Ystad och tittade
under vägen på ett par campingar efter kusten. Hela kustvägen är vacker
och går mellan kullar och öppna fält och hela tiden nära havet. Efter
att ha flanerat runt i Ystad någon timme for vi hem till campingen,
mycket nöjda med en givande dag. |
29/9 |
Nu dags för
Äppelmarknaden i Kivik.
Skapligt väder på morgonen men efterhand kommer det regnskurar och
blåst. Det var 25-års jubileum för marknaden så de hade satsat lite
extra och mycket folk var det trots vädret. Precis när årets tavla
avtäcktes kom den första regnskuren. När vi senare satt och fikade i ett
tält träffade vi Gunnel och Ove (gamla vänner från Nyköping). |
30/9 |
Nytt besök på Äppelmarknaden. Lite
bättre väder idag, men fortfarande blåsigt. På em tog vi en promenad ner
till stranden och runt campingen. |
1/10 |
Avfärd från Simrishamn vid 10-tiden.
Bra väder till en början men senare kommer det regnskurar. Framåt
kvällen stannar vi på rastplatsen Herrbeta mellan Linköping och
Norrköping. Jättestor plan gör att man alltid får plats och dessutom
finns det möjlighet att få ström för 40 kr. |
2/10 |
Vi åkte vidare mot Camp Nygård. Gråmulet
men just ingen nederbörd. Vi hade ringt till Stefan på
Caravan &
Trailerservice i Upplands Väsby för att få hjälp med toaletten, vi hade
ju inte haft någon fungerande toalett sedan Italien och efter lunch kom
vi dit och fick hjälp. Sedan åkte vi till Nygård och ställde upp vagnen. |
|
|
|
|
|
Mera
bilder från resan |
|
|
|
Summering:
Antal övernattningar: 39
Körda mil: 600
Campingavgifter: 5254:-
Diesel: 8084:-
Bro- och vägavgifter: 1839:-
|
Tillbaka
|