|
Italienresan 2007
|
|
|
|
|
1 september 2007 gick vi i pension och bestämde oss för att börja
vårt nya fria liv med en resa till Italien. Vi hade varit där
tidigare med husvagnen och det gav mersmak. Vårt ekipage består av
Margareta och Hans Frimanzon, en Saab 9-5 2.0t automat som
dragbil och husvagnen är en Kabe Ametist King Size. Vagnen är
således 2,50 m bred och speglarna sticker ut ytterligare en bit så
ibland är det ju lite trångt, speciellt vid vägarbeten, men det är
bara att ta det lugnt. Vi bor i Nyköping och därifrån startade
således vår resa. |
31/8 |
Efter att ha arbetat vår
sista dag, som mest bestod av kram och hej då till alla våra
arbetskamrater gav vi oss iväg. Vagnen stod packad och klar på
skolans parkering så vi kom iväg kl. 16.00 och det kändes bra att
starta direkt. Vi övernattade på
rastplatsen vid Brahehus, där vår dotter Anna, hennes man Jens och
lilla Ebba mötte upp. De kom från Tyskland och stannade för att få
lite middag och bus med morfar. |
1/9 |
Natten var kall, ner mot
nollan, det känns verkligen som om hösten var i antågande trots att
det bara var den 1 september. Vi längtar till Italien! Vid nio-tiden
gav vi oss iväg. När vi stannade för att luncha i Ljungby
upptäckte Margareta att hon saknade sin briljantring. Hon hade tagit
av sig den för att smörja händerna under vägen och antagligen lagt
den i sitt knä och när hon stigit ur bilen har den fallit ut. Vi hade
stannat på två ställen under vägen. Vi kopplade från husvagnen och
tog bilen tillbaka för att leta efter den men utan resultat. Efter
mycket om och men lyckades vi anmäla förlusten till polisen via
Internet och så småningom åkte vi vidare och övernattade på
rastplats Skåneporten i Örkelljunga. Uselt väder. |
2/9 |
Vi for vidare på morgonen,
men vi måste få kontakt med försäkringsbolaget innan vi lämnar
landet. Så småningom kunde vi anmäla förlusten vi nätet. Tack
för nätet hur klarade man sig utan det förut? Efter att ha tankat
och fyllt på gasolförrådet tog vi bron över till Danmark.
Nattkvarter vid Farö. Fortfarande uselt väder men i alla fall
varmare. |
3/9 |
Iväg vid nio-tiden ned mot
Rödby-Puttgarden och strax efter lunch checkade vi in på campingen i
Lübeck-Schönböcken. På eftermiddagen besök på köpcentrat Citti-Park
|
4/9 |
Avfärd kl 09.00 och ut i
vimlet på Autobahn. Vi tar A7 söderut, förbi Hamburg, Kassel,
och framåt sena eftermiddagen stannar vi på ett tankstelle några
mil norr Würtzburg. Många långtradare som kommer och går och
vägljudet tränger igenom, men man vänjer sig och sover bra i alla
fall, i nödfall får an ta till öronpropparna. Det var fullt med
långtradare på kvällen men när vi vaknade på morgonen hade
nästan alla givit sig iväg, utan att vi märkt något! Man vänjer
sig som sagt var. |
5/9 |
Vid nio-tiden for vi vidare.
Kyligt men klart väder på morgonen. Vi hade tänkt ta en natt till
efter vägen men det gick fort fram och vädret blev sämre efter
München så vi bestämde oss för att åka fram till Sportcamp Woferlgut i Zell am See. När vi
kom fram var det bara 6 grader
varmt och regnet öste ned. Man såg att snön låg ganska långt ned
efter bergssidorna. Man kanske skulle ha lagt på vinterdäcken! |
6/9 |
Brrr! Det regnar hela dagen
och är ca 5 grader. Våra planer på att åka upp på Grossglockner
Hochalpenstrasse var det bara att glömma. Vi åkte in till Zell am
See istället och gick och huttrade på gatorna. Här hade behövts
både långkalsonger och toppluva. |
7/9 |
Fortfarande tråkigt väder,
men +10 idag, rena värmeböljan! Margareta hade fått spaning på en
snygg vit västjacka som dock inte fanns i rätt storlek igår men
kanske skulle den komma in idag. In till Zell am See igen. Västen
hade tyvärr inte kommit men den fanns i rätt storlek i en annan stad
ett par mil norröver. Vi for dit, köpte västen, tittade runt
i några andra butiker och for sedan hem till campingen och åt lunch.
På em åkte vi till Bad Gastein. |
8/9 |
Fortfarande uselt väder. Nu
var vi trötta på Österrike och längtade till Italien. På
campingen tog de extra betalt för strömmen 0,69 Euro per kwh, det
blev drygt 400 kr. Dyrt! Jag undrar hur de gör på vintern
när det är riktigt kallt. Det måste bli svindyrt att stå där då.
Vi var iväg före nio och längtade verkligen efter varmare väder.
På vägen upp mot Tauerntunneln sjönk dock temperaturen ytterligare och
där uppe låg det snö i vägrenen. Efter tunneln ljusnade det
och temperaturen steg. 20 mil senare och 1300 m lägre var det 26
grader och strålande sol. Vilken scenförändring!
Heja Italien! På
em checkade vi in på Camping Marina di
Venezia, som ligger alldeles i
närheten av Punta Sabbioni varifrån man kan ta båt direkt till
Venedigs centrum. Stor och fin camping
och man fick själv välja plats. Vi hittade en fin hörntomt nära
butiksgatan, poolen och stranden. Kan det bli bättre? |
9/9-
12/9 |
Några dagar med fint
väder, sol och bad och ett besök på marknaden i Cavallino. Vädret
är helt perfekt. Ca 26 på dagarna och 19-20 på kvällen och en
lätt bris från havet. Stranden är gigantisk och så här års är
det inte så mycket folk heller så om vi ville så skulle vi kunna
få nästan en hel fotbollsplan för oss själva. |
13/9 |
Vi for in till Venedigs
flygplats Marco Polo för att hämta Per (son). han skulle vara med
oss i 10 dagar. Vädret fortfarande fint |
14/9-
23/9 |
Vädret fortsatte att vara
fint, men en dag kom några kraftiga åskväder och sedan blev vädret
lite svalare men fortfarande ca +22 på dagarna. Någon dag efter
åskvädret tog vi båten från Punta Sabbioni in till Venedig. Båten
lägger till bara 200 m från San Marco, så man kommer verkligen till
händelsernas centrum på en gång och det känns ju också helt rätt
att komma till Venedig per båt. Det
var skönt att det blivit lite svalare för det är jobbigt att gå
runt i Venedig när det är varmt.
Sol och bad på dagarna och några
besök i Cavallino följde. Det är fortfarande så pass varmt att man
sitter ute på kvällen även om tröjan åker på. Den 23/9 körde vi
in Per till flygplatsen och stannade och shoppade i ett nytt
köpcenter, Benett, i Jesolo.
|
24/9-
27/9
|
Vi stannade kvar ytterligare
några dagar på Marina di Venezia då vädret fortfor att vara fint.
De sista 2 dagarna blev det dock sämre, regn och åska i mer än ett
dygn och den goa värmen var borta. Det var därför inte så svårt
att lämna campingen och köra mot Wien. Så snart som vi kommit
upp mot Villach syntes att hösten var på gång, träden hade nu
höstfärger. Vägen från högsommarvärme till höst var kort i år!
Mot eftermiddagen stannade vi vid Autobahnraststätte Völkermarkt
(Shell). Där fanns också en av Rosenbergers tjusiga
restauranganläggningar vilket tilltalade Margareta. Vi köpte där
också för första gången på länge ett riktigt gott mörkt bröd.
Vi var ganska trötta på Italienarnas vita bröd. Eftersom platsen
var fin stannade vi kvar över natten. Platsen låg som syns på
bilden på bra avstånd från autobahn och utsikten behövde man
inte klaga på heller. |
28/9 |
Vid 9-tiden fortsatte
vi mot Wien. Det hade regnat till och från hela natten
men det upphörde när vi var klar att fara. Resan mot Wien gick fint
men när vi närmade oss blev det svettigt. Intensiv trafik och
filbyten hela tiden. Trots navigatorns utmärkta anvisningar körde vi
fel en gång, men snabbt ledde oss navigatorgumman på rätt väg. Vid
14-tiden var vi framme vid Camping
Klosterneuburg, ca 10 km norr om
Wiens centrum. Vi blev först hänvisade till en vattensjuk plats i
utkanten av campingen, men det var inte Margareta nöjd med så hon
krävde och fick en perfekt plats nära servicebyggnaden. |
29/9-
2/10 |
Vi köpte ett Viennacard,
som gällde för 3 dagar. Vi åkte med kortet in till centrum
varje dag och åkte runt och tittade på alla sevärdheter. I
Maria Hilferstrasses butiker tillbringade vi även mycket tid. En
eftermiddag tog vi en fika på Café
Sacher under kristallkronorna,
200 spänn men det var det värt. Vädret var hela tiden fint, soligt
och ganska varmt.
En dag dök den borttappade brilliantringen
upp. Inne i husvagnen!!!
Sista dagen åkte vi till Parndorf ca
60 km sydost om Wien. Vi hade läst att där skulle finnas en stor
Outlet, Designer
Outlet. Outleten var jättestor och välordnad och
det tog verkligen hela dagen att vandra runt. Vädret var bra hela
tiden, tämligen soligt och 16-20 grader varmt
|
3/10 |
Vi checkade ut från
campingen ca 09.30 för att åka mot Tyskland. Vi åkte över Tulln
mot A1 och en bit före påfarten stod det Umleitung på en skylt. Vi
följde den men det skulle vi inte ha gjort för vi kom alldeles fel.
Efter ca 10 km stannade vi och frågade en man efter motorvägen och
fick reda på att Umleitungen bara gällde utfarten mot Wien, så det
var bara att åka tillbaka. När vi passerade gränsen mot Tyskland
stod massor av lastbilar där och när vi åkte vidare så märkte vi
att det var väldigt lite lastbilar på vägen men desto fler på
parkeringarna. Det var tydligen helgdag ( man firade återföreningen
fick vi reda på senare). Lugnt och fint på vägen således och inte
så mycket trafik i övrigt heller. Vi hade tänkt att ta en
övernattning efter autobahn men eftersom det var så trångt på
parkeringarna och trafiken var lugn så bestämde vi oss för att åka
fram till Camping
Estenfeld, vid Würtsburg. Avfarten till Estenfeld
var avstängd och så var vi på fel spår igen och dessutom började
det på att bli mörkt. Men den duktiga navigatorgumman räknade
snabbt ut en ny väg. På campingen såg det proppfullt ut men den
alltid lika effektiva campingvärden hjälpte oss snabbt till en bra
plats. Ca 65 mil hade vi åkt, bra jobbat. Väder: +20 och växlande,
disigt och någon regnskur |
4/10 |
Från campingen for vi till Rothenburg ob der
Tauber,
en jättefin medeltidsstad ca 6 mil söderut. I den stora julbutiken köpte Margareta en hel del fina
saker. Väder: +20
men disigt.
|
5/10 |
Vi checkade ut från
campingen vid 9-tiden och gav oss ut på A7:an norrut. Trafiken var
tät som vanligt men flöt på bra och det var bara runt Hamburg som
det var lite köer. Kl 16.30 var vi framme vid camping
Schönböcken i Lübeck och efter lite fika i vagnen hann vi med en
runda på Citti Park också, de stängde inte förrän kl 21.00.
Väder:+15 och ganska disigt. |
6/10 |
Kvar i Lübeck. Margareta
tillbringade dagen i centrum och jag åkte runt och letade efter
någon större tillbehörsmarknader men de jag hittade var inte
mycket att ha. Solen tittade fram mitt på dagen och då var det
riktigt skönt annars var det mycket moln och disigt i luften och ca
14 grader. |
7/10 |
Avfärd vid 9-tiden och
färden gick först till Bordershop i Puttgarden. Annas kommande
disputationsfest krävde en hel del ädla drycker och tungt lastade
for vi vidare på em. Efter färjeöverfarten stannade vi vid Farö
och kokade kaffe. Vi hade tänkt stanna över natten där men klockan
var inte så mycket och svensk TV och tidningar lockade så vi for
vidare. Efter Öresundsbron övernattade vi vid Skåneporten, en
rastplats alldeles efter bron. |
8/10 |
På morgonen for vi vidare
E-4an norröver. Inte mycket långtradare och lugn trafik, det
var vi
inte vana vid efter en dryg månad ute i Europa. Framåt kvällskvisten
var vi hemma i Nyköping. |
|
Några fler bilder
från resan |
|
Summering
Antal övernattningar: 38
Körda mil:585
Vägavgifter:550 kr
Öresundsbron-Puttgarden: 2400 kr
Bensinkostnad: 7500 kr
Campingavgifter: 5370 kr
Slutligen några ord om ekipaget. Före resan lät jag montera på
ett stabiliseringsdrag och det gjorde verkligen skillnad. För att
inte hela tiden bli omkörd av långtradare, vilket kan vara lite
jobbigt, är det lämpligt att hålla deras fart, ca 90 km/tim. Jag
har tidigare tyckt att det har känts lite svajigt ibland men nu gick
det hur stadigt som helst.
Vi bytte också bil strax innan resan till en Saab 9-5 med
automatlåda och det ångrar jag inte heller. När man kommer till
knepiga passager underlättar det mycket att slippa tänka på vilken
växel man skall ha och när man skall trixa in på trånga
campingplatser är det mycket enklare och inte behöver man oroa
sig för att bränna kopplingen. Autobahnköer känns inte
heller jobbiga längre .
Jag var lite fundersam över bränsleförbrukningen, automater drar ju
mer, men ökningen är inte farlig. Förut hade jag en Saab 9000 med i
stort sett samma motor och vid motorvägskörning kan jag inte se att
förbrukning har ökat så att det är mätbart. Däremot drar den nog
ca 1 dl mer vid tätortskörning, både med och utan vagn men det är
det värt. |
|
|
Tillbaka |
hans@frimanzon.se |