Mosel 2009
|
28/7 |
Efter att ha lastat in allt åkte vi till
den nya vågstationen i Nyköping och vägde vagn och bil. På bilen saknades 10 kilo till totalvikten
och husvagnen vägde precis, men sen har vi ju kultrycket, hur gör de
med det måntro. Sedan började vi (Hans, Margareta
och sonen Per) vår resa söderut. Vi kör en Saab 9-5 2,0 t automat
och på släp har vi resevagnen Eifelland 415, kaben står
uppställd på Camp
Nygård i Täby Kyrkby. Vi kom iväg sent så den första etappen blev
inte så lång, vi tog nattkvarter på rastplatsen Herbeta (Shell) mellan
Norrköping och Linköping. Fördelen med den är att den är så stor
att det alltid finns plats och dessutom fins det tillgång till ström
för 30 kr.
|
29/7 |
Efter frukost åkte vi till Mantorp
för att bunkra lite på City Gross. Vi siktade sedan på Ullared, som
Per gärna ville besöka då det var länge sedan han var där. Vi
ringde till campingen och hörde om man kunde boka en plats med el men
se det gick inte, plats fanns men om det fanns el kunde man inte
garantera så vi stannade i Fegen istället. Där finns en liten
ställplats vid sjön och vill man ha ström betalar man i
Fegenkiosken annars är det gratis.
På em åkte vi fram till
Ullared och shoppade lite. Eftersom vi skulle ut i Europa på
långresa så var det dock snarare studier av folklivet än shopping
som gällde.
|
30/7 |
På morgonen for vi vidare. I Falkenberg bytte
vi en gasolflaska för att vara fullbunkrade i det avseende. Flaskan
var nog nästan halvfull, så det var synd att vi inte var i Åhus
där man kan fylla upp flaskan för en billig penning. Vi åkte via
Helsingborg och Rödby och framåt sena eftermiddagen kom vi till
Puttgarden. Vi stannade vid Border Shop och köpte ett par
plattor öl och sov sedan över på parkeringen. Det finns en liten
grusplan till vänster efter bommarna och där gick det bra att stå. |
31/7 |
På förmiddagen för vi vidare till
Lübeck och tog in på Camping
Schönböcken. På eftermiddagen blev
det besök på Citti och Plaza för shopping. |
1/8 |
Jag körde in Margareta och Per till
centrum och pysslade sedan med husvagnen. |
2/8 |
Vi åkte runt lite i omgivningarna och gjorde
ytterligare ett besök på Citti. |
3/8 |
Avfärd ner mot Hamburg och
sedan A1 mot Köln. Runt Bremen var det en hel del köer man annars
flöt trafiken på även om Navigatorn tjatade om köer längre fram
åtskilliga gånger utan att vi såg några. Jag tycker att
trafikinformationen via TMC är ganska värdelös. Vi hade säkert
kövarningar 50 gånger under resan utan att det var några köer och
vid 2 tillfällen hade vi långa köer och ingen av dessa
varnades det för. Uppdateringen är uppenbart dålig. Framåt kvällen tog vi in på Camping
Berger där vi efter en del letande fick en hyfsad plats bland
väl inboade långliggare. Varmt och soligt väder.
|
4/8 |
I vissa tyska städer
behöver man en Umweltsplakette för att åka bil i stadens centrala
delar. På campingen fick vi veta att man kunde erhålla en sådan på
det lokala kommunalkontoret. Man behöver ha med
besktningsinstrumentet och det var snabbt avklarat och kostade 5 euro.
Plaketten gäller i hela Tyskland och varar bilens livslängd ut. Med
klistermärket på rutan for vi in till Kölns centrum och hittade en
parkering under Kölner
Dom. |
5/8 |
Efter Köln åkte vi vidare mot Mosel. Vi hade siktet inställt på Camping Gusler Moselbogen ett par mil ned efter Mosel från
Koblenz. Det skulle bli ett stort evenemang i Koblenz, Rhein in Flammen,
om ett par dagar varför campingen var fullbokad och tur var det för vi
åkte vidare till Camping
Winnigen, som vi hade hört inte tog emot bokningar och eftersom det
var tidigt på dagen var vi hoppfulla. Och vi hade verkligen tur och
hittade en kanonplats, med egen altan, alldeles efter Mosel.
Eftermiddagen tillbringade vi på campingen och njöt av sol, värme och
Mosel. Båtar av varierande sorter passerade hela tiden
förbi. Det är förutom fritidsbåtar en livlig trafik av flodanpassade
fraktfartyg. Eftersom floden ibland är både och smal och grund får
man bygga tonnaget på längden och hur man kommer runt alla flodkrökar
är en gåta.
|
6/8 |
Vi besökte först den
charmiga byn Winningen och åkte sedan in till Koblenz. Margareta och
Per vandrad runt i varuhusen i centrum och jag gick ned till Rhen och
tittade på flodtrafiken. Ganska stark ström var det och det gick
verkligen fortare nedströms än uppströms. Jag gick också fram och
besökte Deutches
Eck, där Rhen och Mosel flyter samman. Senare på em åkte vi
för att leta efter någon bra livsmedelshall och då hittade vi även
ett Ikea-varuhus där vi köpte sill och lingonsylt. I Tyskland har de
något som kallas Bauern-Omelette som vi gärna äter. Gott, matigt
och lättlagat, bara värma i en stekpanna, men man måste ha
lingonsylt till, vilket ju inte tyskarna har fattat. Efter
Ikea-besöket hittade vi en jättefin livsmedelshall som hette Edeka.
Pelle passade på att köpa några olika sorters öl så att vi kunde
ha lite ölprovning på kvällarna. Det varma och sköna vädret
fortsatte och på kvällen satt vi i den ljumma kvällen, drack öl
och kommenterade båttrafiken. Kan man ha det bättre?
|
7/8 |
Vi gjorde en tur nedför
Mosel och besökte Cochem. Mycket folk och varmt, 33 grader. |
8/8 |
Margareta hade tidigare köpt en blus i Koblenz och det blev visst fel
storlek så det var bara att åka tillbaka och byta och ännu en gång
besöka affärskvarteren. Efter lunchen tog vi en tur uppför Rhen. Det
var i kväll som det stora evenemanget Rhein in flammen skulle gå av
stapeln så vi sonderade lite för att se var man skulle kunna stå för
att se evenemanget men vi fick inte riktigt kläm på hur och var
båtarna skulle åka och in till centrum ville vi inte fara. Stora delar
av stan var avstängd och parkeringsplatser kunde man nog bara drömma
om. Vi for hem till campingen och hade ölprovning istället.
|
9/8 |
Är man vid Mosel måste man
besöka en borg, och det finns gott om dem efter Mosel, så dagen ägnades åt att besöka en av de mest
berömda, Burg Eltz.
På vindlande vägar åkte vi upp till en parkeringsplats och sista kilometern fram till
borgen fick man gå eller ta
en minibuss som gick i skytteltrafik. Per tog en promenad men jag
kunde skylla på en ond höft så jag och Margareta tog bussen,
och tur var det för brant var det och värmen var tryckande.
Efter besöket på borgen så åkte vi runt och tittade på det
platta jordbrukslandskapet. Mosel omges av två högplatåer,
Hunsrück i söder och Eifel i norr. Mellan dessa slingrar sig
Mosel djupt ner i dalgången mellan de två högplatåerna och i
branterna ned mot floden ligger alla vinodlingarna.
|
10/8 |
Utflykter i omgivningen med
ett besök på en firma som sålde campingfordon och sedan en tur till
Edeka för att fylla på matförråden. |
11/8 |
Vi hade verkligen en
kanonplats på campingen men ändå så vill man röra på sig efter
några dar på samma ställe så vi beslöt att kroka på husvagnen
och köra vidare ca 10 mil längre ned mot Trier. Per skulle senare
flyga hem från Frankfurt Hahn och längre ned efter Mosel är det
bara ett par mil till flygplatsen. Vi siktade först mot en camping
vid Traben-Trarbach men den visade sig vara fullbelagd av
företrädelsevis holländare. Jag undrar verkligen om det finns
några kvar i Holland på sommaren för överallt är det holländare,
verkligen ett resande folk. Vi for vidare och hittade strax en camping
på ett litet ställe som hette Erdingen. Vi möttes av en av de
buttraste campingvärdar vi träffat på länge, men läget var OK med utsikt
över branta vinodlingar. |
12/8 |
Den här dagen åkte vi till
Trier och parkerade i ett parkeringsgarage i centrum. Efter lite
rundvandring i den vackra staden besökte Margareta och Per varuhusen
som vanligt, det var visst kanonreor. Jag var lite mer kulturell och
tog en bussrundtur till de många romerska minnesmärken som finns i
staden. Efter lunch i några vackra medeltidsvalv åkte vi hem till
campingen. |
13/8 |
Nu blev det besök i Traben-Trarbach
med regnväder för omväxlings skull, vi hade inte fått mycket av
den varan på resan.
Nästa dag skulle Per åka hem så på kvällen bjöd han på middag på en fin
restaurang. Där var det för omväxlings skull en massa belgare
och det kanske inte är så konstigt, det är mindre än 10 mil till
belgiska gränsen.
|
14/8 |
Upp i ottan och iväg till
flygplatsen med Per. Lite besvär hade vi med att hitta
avgångshallen. Vi kom från fel håll så inga skyltar fanns och
flygplatsområdet var väldigt stort, antagligen är det en nedlagd
militärflygbas. När vi lämnat Per åkte vi till Traben-Trarbach
och nu i soligt och varmt väder igen. |
15/8 |
Nu var det dags att lämna
Mosel och åka vidare. Nästa mål på vår resa var att besöka
Metzingen utanför Stuttgart. Det var lördag och därmed nästan inga
långtradare i farten och det är alltid skönt att slippa dem.
Trafiken var dock som vanligt tät och på en sträcka var det stau
i säkert 10-15 km på motsatta körbanan, men vi klarade oss. Vi hade
ingen brådska då butikerna i Metzingen antagligen inte är öppna
på söndagar, tyskarna håller hårt på det där med vilodagen.
Framåt kvällen stannade vi på en fin rasthof någon mil från
Stuttgart. På rastanläggningarna parkerar långtradarna under
helgen, då de inte får köra, och ägnar sig åt att dricka öl och
umgås med sina kollegor och dryfta livets problem. Bredvid oss höll
ett gäng polska chaufförer till och de höll igång diskussionen
hela kvällen. Synd att man inte kan polska, jag tyckte mig ana att
det var amorösa äventyr som var på tapeten. Man får inte vara
känslig för ljud om man skall övernatta på Tanken & Rasten,
men vi har vant oss och sover gott. |
16/8 |
På förmiddagen åkte
vi vidare med siktet inställt på Campingplatz
Lauberg ett par mil från Metzingen
Outlet
Campingen låg högt belägen och när vi hade ett
par mil kvar skulle vi svänga in på en väg (enl navigatorn) och
där stod en skylt med varning för 17 % stigning och det tycker jag
är i mesta laget. Vi frågade ett par som kom gående om det fanns
någon annan väg men mannen sa att det är inga problem med den lilla
vagnen och den stora bilen men vi föredrog att vända och leta efter
en annan väg. Det är synd att det inte finns ett husvagnsläge på
navigatorerna så att man kunde undvika de värsta stigningarna och de
smalast vägarna. En bra sak är dock att om man åker iväg åt ett
annat håll så har navigatorn snart beräknat en ny väg.
Via en
krokig men inte alls så brant väg kom vi upp till campingen och
möttes av den glada och hjälpsamma campingvärdinnan Elfride. Det
kändes bra efter buttergubben i Erdingen. På em åkte vi runt i
omgivningen och efter vägen fanns en blomsterodling där blommor
kunde plockas och pengarna läggas i en bössa, vi var tydligen på
landet!
|
17/8 |
Vi åkte till Metzingen
Outlet för shopping. Nästan alla kända märken med Boss i
spetsen är representerade och utbudet är enormt, men särskilt
billigt är det inte. Det var en tryckande värme hela dagen och på
kvällen kom en kraftig regnskur med åska. |
18/8 |
Vidare mot Bodensjön där
vi tänkte stanna ett par dagar och bada, men det var fler som tänkte
samma sak. 30 grader varmt och fortfarande semestrar i Bayern var en
dålig kombination. Vi försökte med 3 campingar runt Lindau men det
var proppfullt.
Man tycker att de skulle kunna ha någon skylt före
infarten som upplyser om detta så skulle man inte behöva ha backande
husvagnar vid infarten, som oftast är väldigt trång. Än en gång
var jag glad för vår lilla vagn. Varmt var det och nu var vi trötta
på Bodensjön så vi ringde till Alpencamping
Nentzing i Österrike och hörde om de hade plats och det var inga
problem. Vi besökte denna vackra camping för 20 år sedan och såg
fram emot att komma tillbaka. En stor del av campingen är terraserad
med vacker utsikt över dalen och alperna runt om. Tack vare att vi
har en liten vagn så fick vi plats på det terraserade området och
campingen var lika fin som vi kom ihåg den. |
19/8 |
Vi åkte uppför Silvretta
Hochalpenstrasse, som är en vindlande väg upp till över 2000
meters höjd. Vi åkte ju uppför Trollstigen på vår norgeresa
tidigare i år och Silvretta är i samma stil men större och
landskapet är vackrare.
Massor med helt galna cyklister cyklade
uppför vägen och åkte nedför i en faslig fart. Det visade sig
senare att vår granne på campingen, en holländare, vad annars, hade
cyklat uppför Silvretta och på de 3 veckor de varit där hade han
cyklat 80 mil. Vi kallade honom fortsättningsvis för "the crazy
biker". Varför åker man till Österrike och cyklar när man har
så platta och fina vägar i Holland?
|
20/8 |
Dagens utflykt gick till Liechtenstein
och dess huvudstad Vaduz. På vägen dit hamnade vi lite oavsiktligt i
Schweiz så det blev 3 länder på en dag. När vi skulle betala
parkeringsavgiften kom vi på att vi inte längre var i EU och vad har
de för valuta här då? Det visade sig att de använde
schweizerfranc, men det gick lika bra med Euro även i
parkeringsautomaten. Det var så varmt att vi orkade inte vara
kvar så länge utan åkte efter ett par timmar tillbaka och
stannade i Feldkirch som ligger ganska nära campingen. På vägen
tillbaka till campingen valde navigatorn en mycket smal väg och även
om vi har en smal vagn var jag glad att den inte var med. Det gäller
verkligen att se upp med var man hamnar i bergiga områden och gärna
kolla upp vilken väg campingen rekommenderar. Hade jag hamnat med
fullbreddskaben på den här vägen hade jag fått problem. |
21/8 |
Huvudorten i området heter
Bludenz och dit åkte vi denna dag. När jag gick in på en bank
för ta ut pengar i en automat så var ledtexten på svenska. Lite
paff blev jag men det var ju praktiskt. På vägen hem hittade vi ett
shoppingcenter där vi stannade en stund innan vi åkte hem till
campingen. På kvällen kom det åska och regn och det kändes skönt
för värmen hade varit tryckande under dagen. |
22/8 |
Kopplade på vagnen och
lämnade campingen vid 11-tiden och började färden norrut. Några
mil norr om Lindau var det ganska långa köer i samband med en
olycka. Framåt kvällen övernattade vi på Rastohof
Lonetal strax norr om Ulm. Fin plats med grönområden. Det
finns ju en diskussion om huruvida det är förenat med risker att
övernatta på dylika anläggningar. Vi har i alla fall aldrig haft
några problem och jag tror att riskerna att något obehagligt skall
hända är mycket större ute på vägen |
23/8 |
Nästa dag körde vi mot Rothenburg
ob der Tauber, en fantastisk medeltidsstad med tinnar och torn. Vi
har varit där ett par gånger tidigare och återvänder gärna.
Vi
tog in på Camping
Tauber Romantik strax utanför staden. Vi var först och kollade
på en ställplats i närheten av Altstadt men det såg inte kul ut.
Många husbilar och några husvagnar var där. Servicen på dessa
platser är inget vidare och ändå vill man ha 10 euro i avgift, då
lägger jag hellre på en tia till och får tillgång till den
avsevärt bättre service som finns på en campingplats och Tauber
Romantik var bra, med avgränsade platser med vatten och avlopp
på plats och bra duschar.
|
24/8 |
Besök i Altstadt där
Margareta gärna tillbringar någon timme i julbutiken
med osannolikt mycket julsaker. Jag sitter gärna på stadshustrappan
och kollar folkvimlet. I Rothenburg finns alla nationaliteter, när vi
var där var det ovanligt många japaner på besök. |
25/8 |
Lämnat campingen och kört
norrut. Vi hade tänkt stanna i Goslar någon dag men nu var vi
trötta på idylliska tyska småstäder för den här gången så vi
åkte vidare mot Lübeck. Molnigt väder idag men varmt. På
eftermiddagen stannade vi på Gössingen Ost
för fika men vi stod bra till för övernattning så vi stannade. |
26/8 |
Nästa dag for vi till
Lübeck och Camping
Schönböcken. |
27/8 |
Besök i centrum |
28/8 |
Vi kom på att vår biljett
på färjan från Puttgarden bara gällde måndag till torsdag och nu
var det fredag. Ja då får vi väl stanna ett par dagar då. |
29/8 |
Nu ville vi i alla fall åka
till Sverige och det måste väl gå att betala någon mellanskillnad
och få åka med. Vi åkte alltså till Puttgarden och handlade först
på Bordershop och sedan till färjan men de brydde sig inte om att
biljetten bara gällde måndag-torsdag så vi behövde inte betala
något extra. Upp genom Danmark gick de som tåget för vi hade rejäl
medvind och när vi tänkte efter kom vi på att vi hade haft medvind
ända från Österrike. Efter Helsingborg åkte vi vidare och mot
kvällningen stannade vi på en rastplats utanför Hässleholm och sov
över där. |
30/8 |
På morgonen for vi vidare
mot Österlen och drack förmiddagskaffe vid de vackra Brösarps
Backar. Sedan åkte vi till Kivik där vi parkerade vagnen på den
stora parkeringen nere vid hamnen. Vi kopplade loss och åkte sedan
runt på Österlen under resten av dagen. Vi besökte Simrishamn,
Kiviks Musteri och Gunilla Manns atelje så när kvällen kom sov vi
gott med lite havsbrus i bakgrunden. |
31/8 |
Avfärd på morgonen. Vi
stannade i Åhus och fyllde på gasol hos Gasoltjänst på
Flötövägen 201. Bara halva flaskan hade gått åt så det blev
billigt. Perfekt att bara behöva betala för det som får plats och
dessutom för en billig penning. Han tar 150 kr för fyllning av en tom
PA11. Fram på förmiddagen stannade vi på rastplatsen Ynde utanför
Sölvesborg. Verkligt fin rastplats för övernattning då den ligger
väl avskild från vägen. På em kom vi fram till Ekerums camping på Öland.
Så här års är det verkligen ingen trängsel på campingarna. Det
blir nästan problem med vart man skall stå eftersom det är så
mycket att välja på :-). |
1/9-7/9 |
Vi stod en vecka på
Öland och eftersom campingen tar Campingcheque
och den 7:e natten var gratis så blev det inte särskilt dyrt. Under
veckan var det lite si och så med vädret, det blåste ganska mycket
men vi gjorde utflykter runt på ön och var också in till Kalmar ett
par gånger.
|
7/9 |
Den 10 september skulle vi
upp till Elmiamässan och eftersom vi hade några dagar kvar så
åkte vi till glasriket och besökte först Orrefors och sedan Kosta
där vi tog in på campingen. När vi kom dit var det endast en vagn
på hela campingen så trångt är det verkligen inte så här års.
Bra camping som ligger på promenadavstånd till glasbutikerna och den outlet som byggts intill. Men efter några veckor i Europa med
besöket i Metzingen så är det inte mycket vi har att komma med när
det gäller shoppingcentra. Men som tur var har vi andra kvaliteér,
som vacker natur, lugnt och fridfullt och gott om plats. |
8/9 |
Margareta besökte ånyo
glasbruket och jag pysslade lite med vagnen. |
9/9 |
Vi for vidare och efter
besök i Hovmantorp och Svenssons i Lammhult så tog vi framåt
eftermiddagen in på Lovsjöbadens
camping, vid Hyltena någon mil söder om Jönköping. Det var en
charmig camping med vänlig och hjälpsam personal. Vi har tidigare
alltid stått Quickstop-campingen vid Statoilmacken i Hyltena men
eftersom vi misstänkte att där skulle vara fullt så här dan före
mässan så hade jag ringt till campingen och bokat plats några dagar
tidigare och tur var det för fullsmockat var det vid macken. |
10/9-
13/9 |
På morgonen vid 10-tiden
for vi upp till mässcampingen och fick en bra plats på Motormännens
område. Sedan blev det besök på mässan i dagarna 4. Vädret var
fint så vi kunde sitta ute och äta lunch varje dag och allt var
torrt och fint till skillnad från förra året då det mesta var
blött. En av dagarna var vi också till Tenhult och tittade på hur
Kabevagnarna tillverkas, och det var intressant och lärorikt. |
13/9 |
På söndagen åkte vi hem till
Nyköping |
|
|
|
Bilder
från resan
|
|
Summering
Antal övernattningar: 46
Körda mil:550
Helsingborg-Puttgarden: 2900 kr
Bensinkostnad: 9500 kr
Campingavgifter: 7500 kr
|
|
Tillbaka |
hans@frimanzon.se |